Alla inlägg den 17 april 2018

Av allasolikavarde - 17 april 2018 19:17


https://www.svt.se/nyheter/fran-nyanland-till-vd-darfor-driver-utrikesfodda-oftare-eget


Vad har Teslas Elon Musk, Googles medgrundare Sergey Brin gemensamt med den svenska cykelkungen Salvatore Grimaldi?

 

Ja fast de flesta invandrare driver, som experten i videon säger, företag inom restaurang och handel. Vi har inte så många Elon Musk och Sergey Brin i Sverige.


Undersöker man hur mycket våra invandrar-"entreprenörer" drar in så är det ofta på minimilön-nivå. Tror du man tjänar pengar på ett kebabställe?


Jag har själv invandrarbakgrund (från ett grannland) och driver företag. Varför? Huvudsakligen för att jag inte står ut med den kvalmiga svenska arbetsmiljön. Jag är hellre fri att tänka och tycka det jag vill. Jag står inte ut med svensk aggressivitet och fåniga småskämt. Jag brukar bara sitta där och se besvärad ut, när någon gör ett skämt som är så dåligt att det "ska" vara dåligt, och då "ska" man skratta åt det för att visa att man förstår att det är så dåligt att det är dåligt.


Typ. Programmet Har du hört den förut är väl ett bra exempel på hur svenskar skrattar åt väldigt dåliga skämt. Släng dig i brunnen, osv, osv. Jag minns jag tittade på det som liten och försökte skratta när man "skulle", vilket för mig var svårt att förstå.



Ja jag vet inte vad som är kul, men uppenbarligen är det något roligt med det, för det finns folk som skrattar.


Detsamma gäller "humorprogrammen" som kom senare, som Varan-TV och Lorry. Eller Rally i P3.


Hur som helst. Jag vill inte påstå att det är negativt för Sverige att ha en massa kebabställen överallt, men jag tycker det är viktigt påpeka att kebabställen och grönsaksstånd är inte det som gör Sverige bättre. Att någon är "entreprenör" innebär inte nödvändigtvis att det de gör är ekonomiskt gynnsamt för Sverige.


I u-länder är 25% eller mer "egna företagare". Det beror på att det inte finns några andra jobb. Fiskaren som säljer sin fisk på torget, grönsakshandlaren, skrothandlaren... Alla är de egna företagare. U-länder är fulla av företagare, men är de verkligen "entreprenörer"? De driver inte företag med stora ambitioner, utan för att överleva.

Att ta in hundratusentals av dem gör inte Sverige bättre. Det är inte den kompetensen vi behöver.


Det jag för övrigt jag också. Jag har en lön under 15 000 kr i månaden och min tjej är väl inte alltför glad. Men man får göra det man kan för att överleva. Att jämföra mig med Elon Musk är orealistiskt.


Jag vet invandrare som driver en liten bod och jobbar 12h om dagen och säger till mig att de hade tjänat mer om de suttit hemma och levt på bidrag, men att de inte vill det. Det är den verkligheten det i de flesta fall är att driva företag. Det är inga lyxmiddagar och konferensresor.


Att driva företag är alltid lite extra trist iom att man inser hur oerhört mycket man betalar i skatter och avgifter. Allt för att invandrare kommer hit för att leva på bidrag och subventioner, för att staten ska dela ut pengar till alla som gnäller om rasism, till att politiker och makteliten får hundratals miljoner i löner och ersättningar. Undrar om de vet var pengarna kommer från.


Cirka 60% av allt man tjänar som företagare går till staten. Det jag själv lever på är mycket lägre än vad jag betalar till staten varje månad. Bara momsen jag betalar är högre än min lön.


Samtidigt vet man att när som helst kan skatteverket komma och granska en, och troligen hitta "oegentligheter". Då får man stänga ner och kanske blir man skuldsatt och t.o.m kan få fängelse. Allt för att man velat jobba och kämpa. Någon tack får man inte. Men jag skulle ändå inte vilja vara arbetslös. Jag har funderat rätt mycket på det där, och att ha ett arbete skapar en självkänsla.


Jag tror svenskar överlag är för trygghetsknarkande. Socialdemokraterna fastnade i villfarelsen att så länge folket är trygga och har det bra materiellt så har de det bra. Men lycka är inget man kan köpa sig. Man behöver en mening i livet - jag tror faktiskt det är viktigare än att ha det materiellt bra.


Svenskar överlag förstår dock inte sådant och kan inte ens tillåta sig tänka sådana tankar. Svenskar är inga filosofer. Som sagt trivs jag därför bättre med att jobba utan kollegor, i en miljö där jag kan tänka och säga det jag vill.

Av allasolikavarde - 17 april 2018 17:34

Jag har försökt diskutera på flashback om varför svensk humor verkar så död.


Först vill jag dock säga att jag för närvarande skrattar rätt gott åt en del svenska program, såsom Helt Perfekt på TV5. Även Svenska Nyheter på SVT är faktiskt inte helt dumt.


Så här skrev jag på flashback:


Narkotikapolitiken kan man kritisera.
Folket Främsta Företrädare (lett av libertarianen Aron Flam) lyckades få genom det också på ett bra sätt.

Däremot så sa ju Aron han han inte lyckades få genom några skämt om feminism, miljöpartiet och liknande.

Citat:
– Jag fick kämpa mot SVT i varje program för att ha med skämt som slog mot vänstern. Samtidigt gick alla skämt som riktade sig mot högern och liberaler igenom utan några problem. Det finns videobevis på det här, alltså att public service mer eller mindre brutit mot sändningstillståndet.

Jag har jobbat som yrkesverksam komiker i över tio och har lärt mig känna igen mönster i hur public service klipper bort skämt. De videobevis jag pratade om är den oklippta versionen av Folket Främsta Företrädares sista avsnitt. Om man jämför det med det avsnitt som sändes ser man att det finns en tydlig linje i vilka skämt som klippts bort. Det är skämt som slår mot sossarna, feminism och public service i form av en intervju med Kent Asp, som genomfört studier på de politiska sympatierna hos public service medarbetare. Det är det jag har video på. Sen kan jag säga att vartenda avsnitt jag skrivit har det strukits saker, berättar Han
https://www.resume.se/nyheter/artikl...gstillstandet/


Det stora problemet på SVT är att man inte får lov att göra något som riskerar "hetsa mot invandrare eller andra grupper". Att göra sig lustig över feminism riskerar tolkas som att man hetsar mot kvinnor - är kvinnofientlig.

Sen är allt galet i Sverige relaterat till invandringspolitiken. Och invandrare får man inte skämta om. Så därför blir det dött där.

Man kan ju inte skämta samtidigt som man hela tiden måste censurera sig. Det är därför humor i Sverige ofta känns så meningslös. Scriptade skämt om ämnen som man "ska" skämta om (t.ex. sex, tihi, så fräckt att skämta om att ha stånd eller att ha mens)

Tänk dig själv att du ska försöka skriva skämt men inte får lov att skämta om kvinnor, avvikande sexualiteter, invandrare, handikappade, och en massa annat som kan kränka någon. Då sitter man ju bara och tänker på de ämnena sedan. Skämt måste komma spontant om de ska vara roliga. Om man ständigt ska hindra sig självt kan man inte skämta.


Jag försökte även starta en tråd för att hitta lite idéer till politiskt inkorrekta sketcher: https://www.flashback.org/t2933757. Där skrev jag bland annat följande:


Samer kan man skämta om. Det gjordes förra veckan i Svenska nyheter på SVT. (https://www.svtplay.se/video/1757691...=auto&tab=2018) [länk fungerar kanske inte]

Jag tror det beror på att samer ses som "vårt" folk, som en del av oss. Ungefär som att skämta om göteborgare.
Eftersom ingen söder om norrland känner någon illvilja mot samer så kan PK inte förekomma. Min teori är att PK är något som förekommer pga att journalister och eliten själva känner obehag inför vissa grupper. Studier visar att i princip alla är rasistiska, det är t.ex därför white flight förekommer först hos medelklassen. Eftersom alltså "alla" känner ett naturligt obehag (bekräftat i studier) inför svarta, bögar, transor och muslimer, så är PK-tvånget som starkast där.

Tänk själv om du är journalist och ska försöka hjälpa en grupp som verkar vara illa omtyckt. Då utgår du från vilken grupp du själv känner negativa känslor mot. Du skulle ju inte säga "thailändare - de kan vi hjälpa", för varför skulle någon känna obehag inför thailändare?


Sen gav jag förslag på en sketch man hade kunnat göra. Jag har ersatt folkslaget i mitt inlägg med den fiktiva gruppen vitmanier, eftersom vit man är den enda grupp man får lov kritisera i Sverige utan att bli åtalad. Landet vitmanien ligger dock i mitt exempel i Afrika.


En vitmanier släktforskar och kommer fram till att han har 578 släktingar i Vitmanien.
Han ringer dem genast, en och en.
Sedan går han till migrationsverket och fyller i blanketter om återförening.
Sen ser man en bild på ett flygplan knökfullt med små vitmanier. Alla får den utransonerade flygplansmaten hos Vitmania airline: 10 riskorn.
På planet finns även cirka 10% terrorister och 10% pirater och alla skjuter på varandra.

Sen kommer de till Sverige och man kan då se en skock små vitmanier springa in på migrationsverket. Till tonerna av benny hill musik, lite lätt uppsnabbat förstås.
Där står en kvinna och delar ut kuvert som det står "BIDRAG" på. Hon säger: "varsegod. Varsegod. Varsegod. Oj, tio barn, det var inte illa. Då får ni femton bidragspåsar. Oj en terrorist? Ja då får han lägenhet direkt, ställ dig i kön där borta. Har du problem med att stå i kö så kan du hoppa över den helt enkelt. "


Här en till sketch jag kom på i min tråd:


En TV-person inleder: "Vitmanier - ett utskällt folk. De anklagas för att inte utbilda sig. Men vi har hittat en familj där man med stort engagemang försöker bryta trenden."

En 25-årig vitmanier går ur en skolbyggnad. När han kommer hem kallar alla honom professorn, och vid bordet sätter sig åtta personer som gör uppgifter i en bok han har med sig. Alla diskuterar i mun på varandra, skrattar och tuggar khat. En TV-person intervjuar en dam i familjen: "Ja han är den smartaste i familjen. Han är vårt hopp. Han ska läsa och bli stor man i Sverige. Mycket pengar. Vi hjälper honom."

Sen visar man en bild på boken: Femmans matematik.

TV-personen fortsätter: "Ja, som vi ser finns det stor potential i den här gruppen. Och mycket värme. Abdi som bara varit i Sverige i femton år, har du några slutord till tittarna?"

Abdi: "Japp! Allt går bara man vill! Innan jag var lat, men nu, jag miket duktig i skola! Alla miket glada for mig!"

TV-personen i studien fortsätter: "Ja, där har man verkligen beviset på vilken oerhörd potential det finns i de där invandrarna. Alla som säger något annat är rasister och nazister. Och nu en titt på vädret."


Jag tyckte i alla fall det var roligt.   Det hade varit roligare om jag kunnat skriva in vilken etnisk grupp det egentligen rör sig om.

Ovido - Quiz & Flashcards