Alla inlägg den 15 juli 2018

Av allasolikavarde - 15 juli 2018 20:26

Idag läste jag Expo på biblioteket. Den finns på Malmö stadsbibliotek och är faktiskt en väldigt bra tidning, tycker även jag som "högerextrem". Journalistiken är bra, artiklar är gedigna och väl genomarbetade, och de har faktiskt inte någon uppenbar vinkling i texterna. De presenterar fakta och så antar de förstås att läsaren ska hålla med dem. Jag gör tvärtom och håller inte med dem, men det är ändå kul att se deras förtvivlan över all världens ondska...


I den del jag fick i händerna idag skrev de flera artiklar om "närmandet till SD", vilket de ansåg vara jättedåligt. De refererade till andra länder (såsom Frankrike) och till en del experter.


De gjorde jämförelser med Ny Demokrati.


Tidskriften hade f ö ett längre reportage om AFS och man jämförde AFS med NMR och SD. Allt på ett förtjänstfullt sätt.


En tidning som ETC är betydligt mera "dynga". Det är löst tyckande från vänsterfolk med fula tatueringar. Journalistiken är usel, deras material är ofta dåligt skrivet och inte särskilt unikt.


Daniel Poohl på Expo är också, om inte annat, så åtminstone intellektuellt ärlig och uppriktig. Inte helt vanligt bland dagens vänsterfolk.


Man hade även ett intressant reportage om Incels ("involuntary celibats").

I förra delen av Expo hade man ett längre reportage om en kille som gick undercover i alt-right miljön. Det finns på nätet också, på engelska: https://alternativeright.hopenothate.com/ , eller på svenska här.


Hur som helst så är frågan om Expo har rätt?

Jag tror inte det. För något år sedan funderade jag och skrev rätt mycket om å olika scenarior för vad S och M skulle göra. Expo utgår ju från att SD har fel och att de andra partiernas närmande till SD enbart gjordes av politiska skäl, men på längre sikt tror jag folk inte uppskattar en massinvandring med alla dess konsekvenser. Expo verkar ha missat detta helt.


Som jag såg det, hade S följande alternativ:

* Fortsätta låtsas som att allt är bra. Kortsiktigt skulle det kunna fungera, men långsiktigt skulle det vara dåligt eftersom allt fler blir invandringskritiska

* Erkänna att man bör ha en ansvarsfull invandringspolitik ("Närma sig SD") Dåligt på kort sikt men nödvändigt på längre sikt om man vill ha förtroendet kvar.  Det handlar ju trots allt om vilken politik som är bäst för Sverige.

* Helt ignorera fråga och bara köra all-out på att SD är rasister. Fortsätta undvika ta debatten, försök hindra svensken från att läsa alt-media och rent ut ljug. Denna strategi hade faktiskt kunnat fungera till valdagen men hade också varit oerhört riskabel, för vad händer om man misslyckas? Då kommer man decimeras totalt.


Det sista alternativet vad det man försökt sig på tidigare. Det har fungerat någorlunda men jag tror det inte skulle hålla så länge till.


Jag tror därför att S gjorde rätt. Om inte annat så för att det är den mest ärliga och förtroendeingivande politiken just nu.

Ovido - Quiz & Flashcards