Alla inlägg den 24 juli 2018

Av allasolikavarde - 24 juli 2018 17:14

Senaste dagarna har jag funderat på om jag skulle ta och skriva en bok.


Blir det en deckare? Nej givetvis inte. Sådant tråkar ut mig att läsa och troligen ännu mer att skriva. Språket är ofta taffligt och storyn är alltid ungefär likadan. Det är pga alla dessa dussinromaner jag aldrig har bemödat mig om att sätta mig och skriva. Jag vill skriva saker som känns realistiska.


Jag blev faktiskt inspirerad efter att ha sett en film på TV som hette The End of the Tour, från 2015, om författaren David Foster Wallace.


Jag hade inte hört talats om honom innan, men efter att ha sett filmen så gick jag och lånade några av hans böcker. Den som är översatt till svenska är lite svår, men den som är på engelska är desto mer underhållande.


Så jag tänkte att den typen av texter kan jag också skriva. Det är bara att skriva på, typ. Man blandar alla möjliga olika tankar. Han brukade lägga in extremt långa sidospår, ibland i fotnötter. Det är jag nog bra på också.


Jag läste faktiskt en bok på svenska i en liknande stil: Äldreomsorgen i Övre Kågedalen. Den känns dock som en "punkbok" på så viss att den mest är till för att chockera. Något trevligt fann jag inte i den. Minns den knappt.


Att skriva om sex och våld är ju knappast kontroversiellt heller. Utom hos vänstern förstås. "Kontroversiell bok - explicit om sex". Ojoj, en explicit bok TILL om sex.


"En kontroversiell bok - om kvinnors frigörelse"

"En kontroversiell bok - om homosexuell kärlek"


Okej - ALLA ungdomsböcker (nästan) handlar om homosexuell kärlek och om kvinnors frigörelse. Det är nog svårare att hitta motsatsen... Vem tycker egentligen de ämnena är kontroversiella?


Nya Tider som ställer ut på bokmässan - DET är kontroversiellt!


Att tycka man inte bör skriva om homosexuell kärlek - DET är kontroversiellt.


Själv tycker jag att homosexuella bör placeras tillbaka i garderoben. Inte så att jag vill dem något illa. Jag vill bara inte se deras aktiviteter...


Det som gör att jag drar mig för att skriva en bok är att min bok skulle nog bli för "kontroversiell" på riktigt, för den skulle drypa av homofobi, rasism, anti-feminism och liknande. Jag tror ingen skulle vilja ge ut den. Jag tror den kanske till och med skulle bli föremål för åtal för hets mot folkgrupp. Det skulle väl vara första gången sedan Strindberg som en bok blir fälld i domstol?


Jag ser att senaste gången faktiskt var 1966, då för förtal. Det var boken Märit.


Det skulle förvisso vara kul att skriva en bok som gick upp till åtal. Men någon måste ju först vilja ge ut den.


En annan tanke jag leker med att är gå till polisen och anmäla mitt flashbackkonto för hets mot folkgrupp. För att se hur många fall jag skulle bli åtalad på. Rekordet ligger just nu på 103:


I mitten av april i år väckte justitiekanslern (JK) åtal mot den nazistiska sajten Nordfronts ansvarige utgivare, Emanuel Lärkestål.

Åtalet omfattar bland annat 91 hyllningar av Adolf Hitler, bilder på hakkors och homofobiska och antisemitiska artiklar. Lärkestål står nu åtalad för 103 fall av hets mot folkgrupp för publiceringar som har gjorts på sajten Nordfront.


Det  är föreningen Juridikfronten som står bakom anmälan mot sajten.

– Det är det mest omfattande åtalet om hets mot folkgrupp i svensk rättshistoria, säger Johan Nordqvist, ordförande i föreningen, till SVT Nyheter.

Enligt Juridikfronten är det här åtalet en viktig markering från rättsväsendet.

– Justitiekanslern visar att den här typen av hets beivras, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/atalas-for-103-fall-av-hets-mot-folkgrupp


Att inneha svenskt rekord i hets mot folkgrupp skulle säkert imponera på någon.


Har man tur kan man få sitta ett tag i ett ombonat fängelse. Har man otur blir det höga böter. Men jag tänkte att de kan man få hjälp att samla in genom Fria Tider eller liknande.

Ovido - Quiz & Flashcards