Alla inlägg den 27 juli 2018

Av allasolikavarde - 27 juli 2018 21:45

Jag minns en intervju med Ola Salo, han med den nasala rösten och högfärdiga attityden, ni vet. Han som var ledare i The Ark men som verkar ha lagt ner efter att de blev hemskickade från en USA-turné där Salo gjorde något skämt om lågt flygande flygplan som han tyckte skulle flyga mot Vita Huset.


Hur som helst, Ola Salo berättade att han med låten Let your body decide från år 2000 ville säga att det viktigaste man kan göra är att låta kroppen bestämma vad man ska göra.[1] Det var deras debutsingel faktiskt.


Inger fel på låten i sig.


Jag tror detta är en av skillnaderna mellan konservativa och vänsterfolk.

Vänsterfolket tycker man ska "göra det man känner för", medan konservativa tycker man ska vara lite återhållsam. Bara för att något "känns bra" innebär det inte att det är bra. Bara för att kroppen vill något innebär det inte att man ska göra det.


Vad som gjorde att jag kom att tänka på "body decide"-Ola igen är att jag nyligen läste att han varit fri från alkhol i tio år tror jag. Jag hittar inte den artikeln men jag hittade denna:


Framgångsåren med "The Ark" ledde till hårt festande. Och mycket alkohol.

– Jag drack nog mer än vad som var bra för mig, även om jag nog inte festade hårdare än någon annan i min omgivning. Men det var för mycket för mig. Jag mådde dåligt av det. Fysiskt och mentalt. Med åren har jag fått acceptera att jag har klen hälsa och klent psyke. Det tog väldigt hårt på mig. Genererade ångest. Förstärkte det depressiva stråk som alltid funnits i mig. Jag var nästan alltid sjuk, säger Ola.

https://omni.se/ola-salo-jag-har-ett-klent-psyke/a/cdd51128-010f-45cc-ab17-75115ba85545


Det där att "göra det man vill" kanske inte är så lyckat ändå om det innebär att man dricker sig berusad hela tiden...?


Det verkar även som att "gör det du vill" ofta hänger samman med ett klent psyke. Så var det för mig också när jag var ung. Jag ville göra det jag kände för och jag trodde att orsaken till mina mentala problem berodde på för lite frihet. Visst är det lustigt att min farfars generation var så emotionellt stabila trots alla plågor de gick genom i skolan... Medan vår generation som får allt serverat har ständig ångest och huvudvärk... Många som tar droger och begår självmord också. Lite konstigt?


Egentligen inte. Lever man bara för stunden så lider man ju så snart "stunden" blir dålig. Då har man inget annat. Hade jag fortsatt att ha vänsterflumidéer om att "hitta sig själv" och att "göra det kroppen känner för" så hade jag nog fortsatt levt i ett mörker. Detta eftersom jag aldrig hittade den där påstådda inre drivkraften. Jag var miserabel, levde miserabelt och kunde inte se hur det skulle bli bättre. Jag levde näst intill isolerat. Jag hade ingen utbildning eller kontakter och jag klarade inte av kontakter med vuxenvärlden alls. Ju mer jag grubblade över min situation desto sämre mådde jag också.Till slut bestämde jag mig för att försöka leva rätt istället för försöka "leva gott" (något jag ändå misslyckades med). Fixa till sig. Passa tider. Sköta om kroppen och leva sunt. Göra rätt för sig istället för att snylta. Försökte göra något konstruktivt istället för att sitta och dega. Och i och med detta kände jag att livet åtminstone hade en mening.


Med det sagt så ska man väl inte gå till överdrift. Givetvis ska man unna sig att ha roligt också. Vad jag dock stör mig på är att samhället idag vill få det till att det enda som spelar roll är huruvida man har roligt för stunden eller inte.


Detta går förstås inte att genomdriva om man vill bibehålla ett starkt och rikt samhälle. Om folk på allvar skulle följa "gör det du vill" ideologin så finns det ju ingen anledning att studera och arbeta utan det man ägnar dagarna åt är att supa och knulla. Vilket som bekant är vanligt bland många svarta människor (inte alla), och vanligt på det vi kallar samhället botten. Inte så konstigt kanske, för de har ju inte fått höra något annat.


Studier visar att det som starkast indikerar huruvida en person lyckas i livet eller inte, den enskilt starkast predikatorn när man testar yngre barn i femårsåldern, är om de kan skjuta upp tillfälliga njutningar för större njutningar i framtiden.


The children who were willing to delay gratification and waited to receive the second marshmallow ended up having higher SAT scores, lower levels of substance abuse, lower likelihood of obesity, better responses to stress, better social skills as reported by their parents, and generally better scores in a range of other life measures. (You can see the followup studies here, here, and here.)

The researchers followed each child for more than 40 years and over and over again, the group who waited patiently for the second marshmallow succeed in whatever capacity they were measuring. In other words, this series of experiments proved that the ability to delay gratification was critical for success in life.

https://jamesclear.com/delayed-gratification


Är det inte fascinerande? Ändå har vi ett samhälle som aktivt lär ut motsatsen: "gör det du vill".... Det är för övrigt ett typiskt kvinnligt sätt att tänka: må bra för stunden. Ät en kaka så blir du glad.  Så går det när man låter kvinnor ta över.


---------------------------------------

[1] Rätt ska vara rätt förresten. Ola Salo gjorde sitt skämt sommaren 2006, och The Ark var med i Eurovision 2007. Efter det har det varit tyst om dem. En låt från 2010 kom med på topplistan. Superstar heter den och låter som något jag hade kunnat skriva själv. "It doesn't matter who you are if you are a superstar bla bla bla". Jag antar att de inte har mycket mer att komma med än "gör det du vill".

Ovido - Quiz & Flashcards