Alla inlägg den 10 september 2018

Av allasolikavarde - 10 september 2018 17:08

Man får gratulera S, M och medierna som lyckades få ner stödet för SD i valets slutskede.


De gjorde det på det sätt jag efterfrågade: genom argument. Inte genom att skrika rasism.


Jag visade min tjej ett dokument som spreds på Facebook om SDs kvinnopolitik.

 

Hon trodde inte på mig. Och hon röstar ändå på SD.


Hon den lilahåriga feministen gjorde i valets slutskede en video där hon ondgjorde sig över SDs kvinnopolitik.


Sådana argument kostar.


Jag vet att SD tappade på att vilja förbjuda dubbla medborgarskap. Återigen: de föll på eget grepp.


SVT och TV4 tillät inte SD att vara underdogs heller. De har i flera månader fått komma till tals fritt, och UG gjorde ett program om våldtäkter. Det har inte rått någon nedtystning - längre.


Kristersson gav ett piggt och starkt intryck i debatterna. SD gjorde väl inga dåliga debatter men det var åtskilliga som i valets slutskede ändå kände att de ville ge etablissemanget en chans till. Jag klandrar inte dem. Jag tycker inte heller om SD som parti och det tog emot innan jag kunde erkänna för mig själv att jag skulle rösta på dem. Sedan blev det ändå inte så: jag röstade på AFS istället, vilket kändes som ett kul alternativ.


SD tycker jag inte om huvudsakligen pga de känns som ett sunkigt parti vars mål är "tillbaka till förr". Jag stör mig även på att de är så toppstyrda och intoleranta, och deras partikultur verkar vara sektaktig och kvinnoförtryckande.


Många såg SD som deras sista alternativ som de röstade på i desperation, men när våra politiker kändes lite mer vuxna så valde en del av väljarna att stanna vid sina gamla partier.


En del av opinionsundersökningarna (OU) överskattade också SD, vilket kan ha gjort att väljare tänkt att de inte behöver rösta SD eftersom SD ändå kommer få tillräckligt. Jag hoppas inte att dessa väljare ångrar sig senare.


Jag läste en intressant analys på detta på Flashback:


Det bästa verktyget för att utvärdera SD:s väljarstöd över den här mandatperioden ser i efterhand ut att vara Inizio. De öppnade med att göra en testkörning av sin omviktning av VALU 2014 och fick det till att SD skulle få 12,5, inte 10,5. De var alltså nästan perfekt kalibrerade från dag ett. De har webbpanel, så ingen skameffekt som döljer det verkliga stödet vid vissa tillfällen. De har haft samma metod hela tiden. Och de visade sig nu vara årets vinnare med lägsta snittfelet per parti. De är årets United Minds.

Då tar vi SD-utvecklingen i Inizio år för år och ser vad som var det sanna väljarstödet genom hela resan:

2014 (från september): 12,9 - 12,0 - 13,6
Inga konstigheter.

2015 (jan-jun): 13,6 - 13,6 - 14,8 - 16,0 - 16,4 - 17,2 - 17,9
Ökande frustration över DÖ och eskalerande invandring.

2015 (aug-dec): 20,8 - 21,4 - 20,5 - 20,7 - 22,2
Det här innefattar hela flyktingkrisen 2015, hela vägen till helomvändningen.

2016 (jan-jun): 22,2 - 20,9 - 18,9 - 19,7 - 18,8 - 19,5
Gränskontroller och TUT kylde visst av lite.

2016 (aug-dec): 17,9 - 18,9 - 20,0 - 21,5 - 20,6
Börjar lyfta igen. Roboten Batra och alliansens handlingsförlamning skickade många trötta moderater till SD.

2017 (jan-jun): 21,5 - 21,5 - 22,2 - 21,2 - 20,8 - 20,8
Batras SD-utspel kom i januari. Inget lyft för SD men jävlar vad det gick utför med M. Batras förvirrade damage control förvärrar läget. Terror på Drottninggatan i april - ingen effekt.

2017 (aug-dec): 20,1 - 19,9 - 17,9 - 15,4 - 15,9
Batra avgår i augusti. Kristersson nomineras i september och väljs den 1 oktober. Resultat: Total slakt av SD. Exmoderaterna tycks ha blivit så euforiska över att ha fått Batra utbytt från floskelrobot till normal person att 4 procentenheter återvände rakt av.

2018 (jan-jun): 16,0 - 15,6 - 15,7 - 15,9 - 18,2 - 20,5
Centerns ja till 9000 skäggbarn blev en dyster påminnelse för M-återvändarna att Kristersson har ett jävligt farligt bagage med sig i form av Annie Lööf. Får väl gå tillbaka till SD då.

2018 (aug-sep): 18,7 - 17,1
9000 skäggbarn? Äh, det har vi glömt. När kommer nya Game of Thrones? Och varför är det så jävla varmt?

https://www.flashback.org/sp65220947


Man kan observera att SD under 2018 toppade kring 20,5%, vilket var i juni.

I Novus ser man ungefär samma trend. I den OU som redovisades den 30 augusti hade SD 18%, medan de i juni låg på 22%.


Jag tror att folks frustration dog ut lite när de brännande frågorna började diskuteras.

De val som M och S gjorde - att bemöta invandringsproblemen istället för att ducka - visade sig fungera, på lite sikt.


Det var ett riskabelt val som S gjorde i början av året när de sa att Sverige ska gå tillbaka till en ansvarsfull invandringspolitik. De tappade direkt röster på det och experterna trodde inte de skulle få tillbaka dem. (inte jag heller) Men det visade sig att det var ett bra och smart val att driva den politik som var mest förnuftig och som var bäst för Sverige.

Ovido - Quiz & Flashcards