Alla inlägg den 15 september 2018

Av allasolikavarde - 15 september 2018 10:49

Man kan nästan dagligen läsa något märkligt rättsfall.

Nyligen var det om en palestinier som höll på bränna ner en synagoga, men eftersom Sverige var rädda att mannen skulle råka illa ut om han utvisades till "statslös" (Palestina - som är lika lite ett land som att Skåne är det) , så kommer han inte utvisas. Han får sitta bekvämt i fängelse i något år istället.


Våra fängelsestraff är inte avsedda för människor som begår terror och hatbrott. Är tanken att mannen efter ett år i fängelse har "reformerats"? Vårt rättssamhälle är byggt kring tanken på att göra människor goda.


Folk som kommer hit från andra sidan jorden och begår upprepade våldsbrott och sexuella övergrepp. Skyller ifrån sig och så kan inget bevisas. Kanske något år i fängelse som max. Kommer ut och begår nya brott.


Läs gärna Fria Tider regelbundet för att få en dos av hur brottsligheten faktiskt ser ut i Sverige idag.

Ta mannen som sprang omkring på Möllevångstorget med ett automatvapen. Han gjorde någon långsökt förklaring om att det var självförsvar. Rätten "kunde inte utesluta det" och friade honom!


Ett ta Kenth Ekerots märkliga förklaring på varför han var tvungen lappa till en man i kön till en nattklubb: självförsvar. Kenth som ständigt argumenterar för strängare straff.


Jag känner själv att jag nu vet vad samhällskontraktet går ut på: neka.


Här en nyhet från två dagar sedan som förklarar hur det nya Sverige fungerar... eller inte fungerar:


Efter att hans dotter under ett års tid blivit stalkad av en invandrare från Irak fick pappan i Staffanstorp nog. När polisen vägrade att göra något brottade han omkull 26-åringen och tog hans mobiltelefon för att säkra bevis. Nu döms pappan för egenmäktigt förfarande.


Den 26-årige invandraren började sexstalka mannens dotter på sociala medier när hon bara var 13 år och pappan berättar att hela hennes högstadietid har förstörts av trakasserierna.

Bland annat skickade irakiern filmer till dottern som visade hur han var naken och onanerade framför kameran. Han skickade även videor på flickan när hon idrottade som han hade spelat in i smyg.

– Jag ringde ett flertal gånger till polisen för att få hjälp men det har inte hänt någonting, sade pappan i förhör.

http://www.friatider.se/brottade-omkull-invandrare-som-sexstalkade-hans-dotter-nu-d-ms-pappan


Jag citerar inte hela artikeln eftersom det är en plusartikel.


Jag känner mindre och mindre lust att betala mina skatter. Det känns som att förr eller senare åker man dit ändå för någon skitsak. Samtidigt flödar de svarta knarkpengarna. Saker stjäls runt om i landet, såsom bilar, båtmotor, cyklar - ja allt möjligt. Det transporteras ner i Europa.


Men skriver man något olämpligt i en stängd facebookgrupp så ska man bötfällas.


Regeringen inför ständigt nya skatter. Kemikalieskatten hade gjort det omöjligt för mig att bedriva min verksamhet, så jag har fått strunta i att betala den. Jag vet inte om det är rätt men jag kunde inte se något annat val, och jag har funderat på det varje dag i princip ett år nu. Inte bara skulle jag vara tvungen att näst intill dubbla priset på många varor, det är dessutom ingen som riktigt vet vilka varor som det ska appliceras på. Och redovisningen av det är extremt omständlig. Det kändes faktiskt väldigt taskigt att från en dag till en annan få en skatt som är som en kniv i ryggen för en hårt arbetande företagare som försökte göra rätt för sig.


Nu försöker jag mest hitta sätt att komma undan med så mycket som möjligt. Som Bildsköne Bengtsson sa: "– Har ni gjort mig till tjuv ska jag också bli tjuv, sa den bittre 14-åringen när han lämnade Strömsnäsbruk 1907."


Varför inför man skatt efter skatt i en sådan omfattning att folk måste lägga ner sina verksamheter?

Visst, i Stockholm äter och dricker de väl gott. Alla fejkmänniskor med sina luftföretag kan ta gott betalt för det strömmar in pengar till Stockholm från hela landet i form av alla pengar som går till riksdagsmän och finansvalpar. Behöver de mer pengar för att lägenhetspriserna gått upp så höjer de bara skatterna. De sitter i samma båt allihop. Umgås i samma kretsar, går på samma tillställningar.


Helårsabonnemang på DN kostar 12 000 kr. Inga problem för dem få in pengar: bara höj priserna.

Allra värst tycker jag om reklammakarna och allt vad de heter. Det finns en massa yrkeskategorier som inte har någon större kompetens än att de tycker de är bra. Jag är inte insatt i allt vad de heter, men jag tror att det faktiskt är ännu värre än vad jag tror att det är. Man jobbar sig inte upp genom kompetens utan genom minglande och "självförverkligande". Genom att ha rätt värderingar och ett charmigt leende.


Inte konstigt att fjollträskarna ser ner på resten av Sverige. Det funkar dock inte att laga ett avlopp genom att lägga huvudet på sned och dra ett skämt man hörde från någon viktig inom eliten. Det är fejk alltihop. Fejk, byggt på utseende. De här fejkmänniskorna kan vara svåra att upptäcka för de har ägnat hela livet åt att putsa på fasaden. Deras sanna kompetens visar sig först efter några år, men jag kan ge två flagranta exempel.


Exempel 1: Anders Ygeman, före detta minister.

Son till en framstående svensk journalist. Studerade en termin kriminologi på universitetet.


Anders Ygeman betalde under den här tiden heller inte andra utgifter. Expressens granskning visar att han under åren 1987 till och med 1994, då han delvis läste kriminologi vid universitetet och var ordförande för SSU i Stockholm, förekom ett trettiotal gånger i Kronofogdens register. 

Ärendena gällde då obetalda parkeringsböter, skulder till trafikförsäkringsföreningen och till Centrala studiestödsnämnden, CSN.

Då Anders Ygeman inte betalade det kronofogden begärde slutade det med utmätningar via hans skatteåterbäring. Detta skedde när han var ordförande för SSU i Stockholm. Några år senare blev han ersättare i riksdagen för Mona Sahlin som då tvingades avgå i den så kallade kontokortsaffären.

https://www.expressen.se/nyheter/snickarnas-miljonskulder-25-ar-efter-braket-med-ygeman/


Vad är hans kompetensområde egentligen? Hur kunde han bli ordförande för SSU i Stockholm, sedan ersättare för Mona Sahlin i riksdagen och sedermera inrikesminister? Det känns osannolikt att han skulle kunna göra samma karriär om han växt upp i, säg, Vänersborg.


Ygeman är bra på att göra ett gott intryck. Det är väl det han är bra på. Han var den minister som hade högst förtroende. Han talar på ett väldigt förtroendeingivande sätt.


Jag har själv ofta funderat över denna märkliga negativa koppling mellan utsida och kompetens. Redan när jag gick på gymnasiet hade jag en vän som såg sig själv som det största datasnillet i skolan. I själva verket kunde han inte ens grundläggande programmering och därför kunde han heller inte göra så mycket annat än att installera program som andra skrivit. Men han var bra på att vara social och på att ta åt sig äran av vad andra gjort. Man kanske kan se honom som ett slags Steve Jobs.


Steve Jobs drog som bekant nytta av att hans vän Steve Wozniak var ett datageni som byggde Apple datorn nästan på egen hand. Genier är ofta osäkra på sig själva dock, för de är perfektionister. (Jobs VAR förstås geni också på sitt sätt, främst användargränsnitt - men han kunde inget om hur en dator fungerar) Jobs var Apples utsida.


Lågkompetenta människor kan däremot inte se små imperfektionister. De tycker något ser häftigt ut och framhäver det. De dras ofta till högkompetenta människor. Och det är väl inget fel på det egentligen, för de högkompetenta behöver arbetsro och vill inte behöva bli störda med att klippa band och hålla löjliga intervjuer om saker de inte vet något om.


Jag tror att problemet kommer när de lågkompetenta tror att de själva är högkompetenta, vilket kanske sker när de umgås för mycket i en grupp där de får en massa ryggdunkningar.


Man kan gärna lyssna på en riktigt kunnig forskare i en intervju, och sedan jämföra med inbillad forskare. Den riktige forskaren uttrycker sig försiktigt för han vet att det är väldigt lite man kan säga med säkerhet. Den inbillade experten är däremot tvärsäker på allt och säger det på ett självsäkert sätt, gärna med en rolig punchline. Det är den senare typen av person som blir politiker.


Jag gick i samma klass som en lokal SSU ordförande, faktiskt. Han var nog tveklöst en av de dummare personerna i klassen. Dessutom hade han specialbehov som han var duktig på att säkerställa att han fick extrahjälp för. Han var också den mest självsäkre trots att han egentligen inte förstod något.


Exempel 2: Soledad Piñero Misa

Talesperson för Ben & Jerry's. Bor tillsammans med taleskvinnan (-hennen?) för afghanska ensamkommande.

Hennes förre sambo, den lika irriterande antirasistiske översittaren Micke Alonzo, skrev en bok om hur hon fysiskt och psykiskt misshandlade honom.


Vad är hennes bakgrund?


Hon har varit kanslichef för Ungdom mot rasism, handläggare för Ungdomarnas Demokratikommission, generalsekreterare för Landsrådet för Sveriges Ungdomsorganisationer[3] och ordförande för Röda Korsets flyktingcenter[4].

https://sv.wikipedia.org/wiki/Soledad_Pi%C3%B1ero_Misa


Hon driver företaget Soledad AB, där hon är ende anställde.

Aktiebolaget ska bedriva konsultverksamhet inom ledarskap, personlig utveckling och dans samt därmed förenlig verksamhet.

https://www.hitta.se/soledad+ab/stockholm/fhcsxils


Det är den typen av "luftmänniskor" med inbillad kompetens jag syftar på. Hon arbetar sig fram genom att framställa sig som antirasistisk förkämpe från Rosengård. Dialekten har hon åtminstone tränat bort, och jag tror knappast hon besöker "orten". Hon minglar hellre runt i Stockholms innerstad. 


Visst - kul att hon lyckas och är framgångsrik. Samhället behöver denna typen av mellanhänder. Eller ryggdunkare, som jag kallar dem. Ryggdunkare som anställer ryggdunkare.

Många av dem självmedicinerar med piller och alkohol.


Själv försökte jag, men klarade jag inte av att känna mig fejk. Jag bestämde mig istället för att gå min egen väg och vara mig själv trogen, även om det skulle kosta mig i pengar och inflytande. Men det är som jag sa i mitt förrförra inlägg "Believe in yourself, even if it means sacrificing everything".


Jag har lätt för att bli deprimerad och jag kan inte stå ut med känslan av att vara fejk. Det går bara inte. Delvis kan jag avundas de som har den förmågan.


------------------------------------------

Hur som helst. Smartast vore att lägga undan så mycket pengar som möjligt till den dagen man åker fast. Det är så man måste tänka i Det Nya Sverige. Min tilltro till staten är låg, men jag försöker lita mer på min vänner. Ska försöka skaffa mig fler "polare". Människor som man vet håller en om ryggen snarare än att gå och anmäla en till polisen.


Tyvärr är jag inte tillräckligt smart - eller kanske är jag för lat och naiv. Jag redovisar allt som jag ska och betalar alla andra skatter, moms och avgifter av gammal vana från den tid när jag trodde på att göra rätt för mig. I slutändan kommer jag nog bara stå som förlorare.


Det är som en bekant till min som driver en liten närlivsbutik. När han öppnade den så förvånades han över hur mycket allt kostar. Alla tillstånd och avgifter. I slutändan är det väldigt lite pengar kvar. Jag sa till honom att han måste sälja saker utan kvitto om han ska överleva. Han vägrade länge för han ville göra rätt för sig lika mycket som jag alltid ville tidigare, men numer tror jag han insett att det inte går överleva om man tar allt med kvitto. Det är bara storföretag som kan överleva.


Restauranger, småbutiker och liknande är i princip omöjliga att få gå runt om allt ska skattas på. Ibland känns det som att man betalar skatt på skatten, och allt ska sedan redovisas med fakturor man ska skriva. Bokföringsprogram kostar pengar och tar tid, eller så vänder man sig till en revisor som kostar ett par tusen varje månad för att ens titta på ens papper.


Jag förstår faktiskt inte hur det är möjligt för enskilda näringsidkare att bedriva en verksamhet. Jag är ändå en rätt smart person och uppväxt i Sverige men jag har kommit till slutsatsen att det är omöjligt bokföra "rätt" om ens verksamhet avviker minsta lilla från mönstret. Hur ska då en invandrare fixa det, som kom till Sverige för 5-10 år sedan? Oavsett hur mycket man än försöker så går det inte. Allt ska redovisas, beräknas, bokföras. Sen finns det olika s.k konton allt ska redovisas i. Hur det fungerar vet jag inte eftersom jag inte velat lägga tid på det och inte använder ett bokföringsprogram.


Hade jag vetat att det är i princip omöjligt att få rätt på bokföringen så hade jag aldrig startat en verksamhet. Jag tror att det går om man driver t.ex en frisör och har en revisor och sen bara lämnar in kassaredovisningen varje månad.


Polisen är så överbelastade att de inte ens bryr sig om småbrott, såvida inte personen erkänner eller bevisen är överväldigande. Igår när jag cyklade hem sent på kvällen passerade en polisbil oss cyklister. Hälften av cyklisterna hade inget lyse men polisen körde bara förbi. De hade väl annat för sig.


Brist på cykellyse är förstås inget allvarligt brott i Malmö. Inte så att polisen vill hamna i bråk över en sådan skitsak.


Nej, nu har jag skrivit färdigt på detta mastodontinlägg.   

Ovido - Quiz & Flashcards