Direktlänk till inlägg 22 september 2018

Vad jag hade rätt och fel om i valresultatet

Av allasolikavarde - 22 september 2018 22:30

Dags att sammanställa alla förespåningar (?) jag hade inför riksdagsvalet! Jag utgår från vad jag skrivit offentligt, främst på flashback. Privata tankar som jag inte uttryckt känns onödiga komma dragandes med.


Jag skrev under vintern 2015-2016 att det kan vara dumt att lita för mycket på YouGov's höga siffror för SD. "Om många tror att SD får 25% kanske det gör att färre röstar på dem". Jag fick mothugg av en person som sa att det var tvärtom: ju högre SD ligger i OU (opn. undersökningar) desto fler kommer gå och rösta på SD.

Jag hade rätt.

Enligt vad jag läst på forum så var det flertal som ändrade sig de sista dagarna. De tänkte som så att SD ändå skulle få närmare 25% av rösterna.


Kan inflikas att Trump delvis vann valet på hans låga siffror. De flesta amerikaner trodde Hillary skulle vinna, och det gjorde att en del röstade på Trump som en proteströst. Efter att Trump vann ångrade de sig.

Kanske visste svensk media och OU detta och valde avsiktligt höja SDs röster? Inte omöjligt.


Jag skrev under våren 2018 att SD skulle inte bli största parti. Konsensus på Flashback var annars hos de flesta att SD skulle bli det.

Jag hade rätt.


Jag trodde SD skulle bli näst största parti med cirka 22% av rösterna. Detta var ju vad t.ex SVT trodde.

Jag hade fel.


Jag trodde att AFS inte skulle komma in i Riksdagen. På flashback var tongångarna annars att AFS var ett 4%+ parti.

Jag hade rätt.

Jag trodde AFS skulle få 2-2,5% av rösterna, vilket YouGov angett.

Jag hade fel.


Jag trodde redan under 2016 att S var på väg neråt om man såg det på längre sikt, eftersom det inte skulle gå hålla ihop invandringsförespråkarna med invandringsmotståndet.

Jag hade rätt.

Jag skrev även omkring 2016 att S hade olika val att gå: 1. att fortsätta tala om öppna gränser, undvika prata om invandringsproblemen och hoppas allt löser sig (bra på kort sikt men riskabelt på längre) 2. att ändra riktning, erkänna man haft fel, och tala mer om stängda gränser (dåligt på kort sikt men kanske bra på längre) .


S valde alternativ 2 och jag tror det var det bästa beslutet inför valet. Ärlighet brukar vara längst. 


Jag skrev för övrigt att man inte kan lita på vadslagningsbolagen. De flesta tror att oddsen på vadslagningsbolag är bästa sättet mäta eftersom folk satsar sina egna pengar. Dock har undersökningar från England och USA visat att bettingodds är usla indikatorer. Ett tag låg ju SD bra till i oddsen för att bli största parti. Som bekant var det... totalt fel. Odds är för chansartade och folk satsar lite för mycket på fel alternativ.


Jag skrev att KD skulle vara kvar i riksdagen. Det skrev jag f ö under våren när KD hade sina lägsta siffror.

Jag hade rätt.


Det är allt jag kommer ihåg jag skrivit inför valet. Jag överskattade SD lite, men det som skrevs på Flashback om SD var total katastrof. Tråden om SD i OU och AFS i OU är hundratals sida av ren smörja. Det var många som räknade med att det finns en konstant procentuell underskattning på SD på omkring 30% i YouGov, vilket skulle innebära att när SD fick 25% i YouGov så skulle deras riktiga stöd vara över 30%... Jag påtalade att man inte kan räkna så... men, "vi får se", som jag sa.


Vad vi kan sammanfatta med är att SD inte alltid är underskattade och att deras uppgång inte alltid är konstant. I nästa val blir det mera av en jämn fight, tror jag. 2018-valet blev för mycket Rocky Balboa - amatören som trodde han kunde spöa vem som helst, och som på ren vilja samt lite underskattning lyckades stå alla ronder.Nu känns SD inte längre som den där ubåten som ligger under ytan och lurar. Inte ens en flyktingkris fick dem att gå över 20%.


Ingen kan längre tro att SDs ökning är så katastrofal som nazisternas ökning på 1930-talet. Inför 2022 kommer SD ha varit i Riksdagen i 12 år utan att det blivit folkmord. (händelsevis fanns Nazi-Tyskland i 12 år: mellan 1933-1945) SD har rensat ut sina tokstollar och kommer troligen göra ett bra val 2022 också.Det kommer bli allt svårare att dra fram det där "nazistiska rötter"-kortet. 2022 kommer det vara över 20 år sedan SD ens hade en rasistisk företrädare. Det kommer finnas unga väljare som ser SD som en lika naturlig del av det politiska klimatet som de ser vilket annat parti som helst.


Med det sagt så röstar jag inte SD och jag tycker det finns mycket i sin partikultur som de behöver förbättra! Jag är inte heller säker på att de kommer lyckas. Just nu ser jag det som en 50/50 möjlighet.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av allasolikavarde - 2 februari 2021 22:45


      Mike Adams (https://en.wikipedia.org/wiki/Mike_Adams_(columnist) ) begick självmord 23 juli 2020. Detvar en vecka före det att han blivit tvingad avsluta sin universitetskarriär som professor (det engelska begreppet "professor" syftar på...

Av allasolikavarde - 27 januari 2021 19:59

Pat Buchanan och William S Lind är två profiler inom det som skulle kunna den invandringskritiska högern. Ett annat namn är paleokonservativ, eller traditionell konservativ. Det som särskiljde dem från högern på 1980-talet är att högern utvecklades m...

Av allasolikavarde - 16 januari 2021 16:22

Har inte bloggat på länge pga jag jobbat med boken som kom ut förra åren (egenpublicerad, kostade cirka 10 000 kr för att få 100 exemplar). Den finns att köpa fysiskt på t.ex. Adlibris för lite över 200 kr eller digitalt för lite under 100 kr. Tyvärr...

Av allasolikavarde - 19 juni 2020 21:24

Man kan fråga sig varför jag ständigt skriver om detta ämnet, och svaret är att det är ett perspektiv som aldrig får höras annars. Traditionell media är ju som den är. Det saknar helt kanaler för att få ut en alternativ sanning. I Sverige serveras ma...

Av allasolikavarde - 13 juni 2020 10:40

Jag recenserade nyligen boken "Haveriet" som jag inte ser som en särskilt välskriven och meningsfull bok.   "Migrationen i medierna", med undertiteln "men det får en väl inte prata om?" är en betydligt bättre antologi. Visserligen har de fördelen...

Ovido - Quiz & Flashcards