Alla inlägg den 29 september 2018

Av allasolikavarde - 29 september 2018 12:55

Som vi vet är det tyskar som styr i det juridiska regelverket i EU. Italien och Frankrike är de som lägger regler vad gäller tullar (för de vill skydda sitt jordbruk och sina varumärken). Andra länder har sina favoritområden. Tyskarna vill att allt ska vara ordnat, så som tyskar alltid vill ha det. Därför skapade de lagstiftning för Internet.


Först är det GDPR-lagen som tvingar alla företag som opererar inom EU att lägga ut information om hur man hanterar personuppgifter. Jag tror att det är näst intil 100% av alla internetanvändare som är helt ointresserade av vad detta med cookies är och hur de används. Jag tror alltså att det är närmare 0% av användare som störs av att sajter använder cookies. Cookies-varningar känns som något från 1990-talet, när de första varningarna kom om att "sidor på Internet SPARAR information... PÅ DIN HÅRDDISK". Detta kunde man läsa i PC För Alla och liknande datortidskrifter som folk läste på den tiden, innan allt fanns på nätet.


Det ledde till att användare började bli rädda: "Vad är det som sparas på min hårddisk? Hjälp!".Till detta bidrog att offentligt anställdas cookies omfattades av offentlighetsprincipen och kunde begäras ut.Här en dom från 1999:


Kakorna visar på webbplatser man besökt. Om andra kommer åt kakorna kan de i vissa fall logga in på användarens privata konton på webbplatser. Kakor som lagras på svenska politikers och myndigheters datorer är offentliga och kan begäras ut. Det har varit skandaler där media avslöjat olämpliga webbplatser som politiker besökt på sin tjänstedator genom att titta i webbläsarens historik, och möjligen även i kakor. Det kan dock mycket väl vara så att sådana webbplatser inte besökts med vilja, utan att det varit en annons som funnits på en oskylig webbplats, eller att ett klick gjorts av misstag.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Webbkaka


När politikernas egna rövar var i fara så skapades strax lagen om att alla användare måste godkänna s.k cookies. Det var ju en stor fara med att främmande sajter sparar information på ens egen dator.

Gruppvåldtäkter och ständiga stölder, rån och misshandel vi vanligt folk blir utsatta för är inte så viktigt... Men cookies - det måste min skäl regleras!


Tack vare Tyskland har vi nu ordning igen. Alla måste "godkänna" hur deras personuppgifter hanteras. Om man inte godkänner det kan man inte använda sajten. Vilket innebär att alla godkänner, och i slutändan har inget uppnåtts. Utom att det kostnar företaget en väldig massa tid att följa en meningslös lagstiftning, samt att användare blir spammade med mejl om GDPR och ständigt måste klicka OK varje gång de går in på en sajt.


Om Tyskland eller våra politiker fick bestämma så skulle man vara tvungen godkänna varje gång man går in i ett område med kameraövervakning. "Nu blir du övervakad. Godkänner du?" Så får man godkänna i en app på sin mobil. (personer som saknar moderna smartphones blir utestängda, som brukligt i dessa dagar. "Alla har ju smartphone" - gamlingar är förstås inte del i "alla" men det skiter vi i för vårt samhälle är fokuserat på människor mitt i livet, som t.ex på Jan Slisk-Helin. Alla borde vara som Jan Slisk-Helin )


På mitt eget lilla företag har jag skitit totalt i att skicka GDPR mejl och jag har inte uppdaterat några användarvilkor. Jag delar inte ut någon användardata ändå, och jag tänker inte plåga mina kunder genom att spamma dem med mejl trycka upp jobbiga "Klicka OK" rutor i deras ansikten.


Nästa steg för tyskarna i EU är att begränsa allt upphovsrättsbrott.

Jag har TYVÄRR diskuterat upphovsrätt med tyskar och de är totalt fanatiska i att dra allt till sin spets. Det är som en psykisk störning hos dem! Jag har på fullt allvar fått höra argumentet att ett streck kan vara skyddat av upphovsrätt.


Nu vill de bland annat att det ska kosta pengar att ens länka till en nyhetssajt. Memes ska även begränsas/inskränkas eller kosta pengar.

Min gissning är att detta kommer leda till en ökning av ett alternativt internet som ger större frihet. Det är trots allt det som är internets syfte - eller var en gång i tiden. 


Jag tror även att de här övernitiska reglerna kommer öka motståndet mot EU. Vi kommer få se hur överregleringen tar över och vi kan inte göra något åt det i Sverige. Det står inskrivet i vår grundlag att alla EU-beslut ska bli del av svensk lag. Sverige var nog, som alltid, för naivt och godtroget. Vi har haft för stor tro på att överheten gör rätt.


Fråga en spanjor eller någon i södra Europa om deras tro på myndigheter och politiska beslut!

Skapa flashcards