Alla inlägg den 4 oktober 2018

Av allasolikavarde - 4 oktober 2018 22:14

Det kan vara värt att fundera över en artikel jag läste en gång. Det var några personer som gjorde en studie i ett "fint" område i Californien, och i ett "dåligt" område i New York City. De satte helt enkelt en övergiven bil vid en trottoar, och så väntade de.


I det fina området stod bilen orörd. När det började regna var det t.o.m någon som fällde upp suffletten. (detta var på 1960-talet) I New York City så började bilen plundras ganska omgående och inom några dygn var den ett vrak.


Det jag tycker är intressant är att det var inte bara ghettokidsen som plundrade bilen, utan män med portföljer, och andra som inte verkade vara fattiga.

Det som gör att jag tycker det är intressant är för att jag kan känna samma sak själv i Malmö. Efter att ha blivit bestulen flera gånger och i vetskapen att man lever i en miljö utan trygghet, så känner man sig själv mer benägen att ägna sig åt brottslighet. Ens första tanke när man ser något olåst är "oj, blir den inte stulen"? Man börjar betrakta olåsta saker som övergivna saker. Man blir inte heller upprörd när man hör om att någon blivit bestulen, för "det är så det är här". Moralen har alltså förskjutits till att man tycker det är acceptabelt med brott.


Man anmäler därför inte brott. Det tjänar ändå inget till.

Än så länge gäller det, i mitt fall, främst stölder. Grova rån hade jag nog anmält, men jag vet många som inte anmäler (såvida inte de kan få ut något på försäkringen). I sämre områden anmäler man inget alls. Man anmäler inte ens skjutningar eller våldtäkter.


Jag bodde själv i ett lite sämre område i Malmö ett tag. Där anmälde jag inte skadegörelse. Rån vet jag inte om jag skulle anmäla.


Poängen med mitt inlägg är att bevisa att huruvida man är "ond" eller "god" i hög utsträckning beror på ens omgivning. Det är därför samhällsmoral är viktig. Ju fler "dåliga" människor det bor i ett område, desto mer sänker de varandra. Därför orsakar massinvandring brottslighet, eftersom de dåliga människorna triggar varandra.


Man kan läsa lite om experimentet här: http://www.alexrovira.com/en/soluciones/articulo/la-teoria-de-las-ventanas-rotas


Det är egentligen ganska självklart att det förhåller sig så men vi kan läsa en massa krumbuktiga förklaringar som försöker hitta andra modeller.

Ovido - Quiz & Flashcards