Direktlänk till inlägg 19 oktober 2018

Droger och kriminalitet i Sverige - nu och då

Av allasolikavarde - 19 oktober 2018 21:01

När jag lyssnar på youtube och spotify under dagen så kommer jag in på alla möjliga typer av musik. Björn Afzelius är en av mina favoriter, och från honom kom jag in på Nationalteaterns Barn av vår tid.

Efter några genomlyssnar av den så är jag imponerad både av texten och musiken. Det är en genialisk låt som får mig att inse att Nationalteatern är en av få svenska artister vi faktiskt kan vara stolta över.



Vad jag tänker på när jag hör låten är att det är likadant i förorten nu som då.

Ungdomar som saknar framtidstro och meningsfull sysselsättning. Som kaosar. Som inte har föräldrar som är bra förebilder. Som ägnar sig åt kriminalitet, våld och droger.


Det kanske ska sägas att jag föredrog Afzelius version...



Vänstern tycker förstås synd om ungdomar "på glid". Men vad är alternativen?


Vi kan se hur det ser ut i Frankrike. De har kämpat med sina förorter i 30 år på alla möjliga sätt men inget har fungerat. Politiker och poliser har provat varit snälla, de har varit hårda, sen snälla igen... Problemet är: vad ska samhället göra när "vanligt folk" inte känner sig trygga? När polisen blir angripna och kanske skjutna? 


I USA har de haft samma diskussion sedan 1960-talet och även där har en massa olika saker prövats. Till sist bestämde de sig för att de "dåliga" områden måste bekämpas. Det var enda alternativet som fungerade. När det dåliga i de dåliga områdena spred sig så drabbades hela staden - folk flyttade och därmed försvann skatteintäkter.


Har man oändligt med pengar och små problem är det en sak. Då kan man ägna sig åt projekt efter projekt... kasta pengar på problemet.


Nu har vi däremot en poliskris. Hur kommer det sig att Sverige behöver fördubbla antalet poliser i tjänst?

I Japan har brottsligheten bara sjunkit. På 1970-talet hade Sverige och Japan ungefär samma brottslighet. Idag har Sverige 13 gånger högre brottslighet. Hur kan det komma sig?


Som vanligt får vi inga svar från etablissemanget. Man talar om "råare samhälle" men ingen vill tala om varför. De kommer med luftiga ursäkter som att det skulle bero på TV-spel. Men Japan och också våldsamma TV-spel.


När jag var ung sa de också till oss att våldet har blivit råare. Vi visste ju också av erfarenhet vilka som angrep oss men vi tilläts inte göra kopplingen. Jag minns hur vår lärare sa att "när en invandrare gör något så står det i tidningen, men inte när en svensk gör det". Vi fick uppmålat en bild av att problemet i samhället är rasism. Våldet som vi drabbades av skyfflades bara under mattan. Att det skulle bero på invandring nämndes inte, och därmed vad det ingen som tänkte det.


Så vitt jag förstår är undervisningen i skolor likadan idag och det stör mig att denna totala indoktrinering bara fortsätter. Jag börjar fundera på om det är avsiktligt att lärarnas status har sänkts i syfte att lågintelligenta medlöpare ska bli lärare. Mjuka människor utan alltid mycket kritiskt tänkande. Jag börjar bli konspiratorisk, ja, men samtidigt frågar man sig hur det kommer sig att allt just i Sverige hänger samman.


Att skolan är genomdrypt av PK är välkänt, men det kommer inte till allmän kännedom. Ryggdunkare och medlöpare fostrar ryggdunkare och medlöpare. Inte helt olik boken jag just nu läser: Stasiland, om DDR.


Jag har börjat läsa andras bloggar också, och jag stötte på detta för några dagar sedan, av den duktige skribenten Jenny Piper, en gång med i SD men numer oberoende intellektuell liksom jag är:


På mina barns skola, som har barn från årskurs 0-6, är till exempel Sverigedemokraterna väldigt stigmatiserade och i min äldsta sons klass är nog han den enda som inte baktalar partiet. Övriga är helt inkörda på domedagsbilden som media gladeligen tutat i allmänheten det senaste decenniet. Att höra från ett barn i tredje klass att SD är som Hitler är ändå rätt absurt och självklart kommer det från föräldrarna. Det finns dock lysande undantag på skolan – till exempel en kille som hade en SD-tröja på sig tre dagar i rad.

https://jennypiper.blog/2018/10/16/etablissemangets-radsla-for-att-sd-ska-fa-inflytande-over-svensk-politik-borjar-ga-till-overdrift-har-ligger-en-hund-begraven/


Hur lång tid tog det för mig att bli "rödpillrad"? Jag skulle säga två år, och detta skedde kring 2013-2015. Alltså är det mycket att kämpa emot.


Det påminner mig om den gamla boken Indoktrineringen av Sverige, skriven av Göran Palm 1968. Hans bok handlade om att vi blivit indoktrinerade till att se USA som ett idealland. Han visade med exempel efter exempel hur vi ansåg att allt USA gjorde var bra, medan t.ex det Vietnam gjorde var dåligt. Palm sådde med sin bok fröet till Vietnamrörelsen och på sätt och vis hela vänstervågen som snart följde i dess spår.


Alla samhällen är byggda på en dylik social konstruktion som alla måste hålla med om. I Sverige är det någon form av "medmänsklighet". Tja, det låter kanske bra att vara medmänsklig, men vad kommer i kölvattnet av att ha öppna gränser?


Kriminalitet har jag nämnt. Jag vill nu även nämna droger. Droger kan tyckas harmlösa eller "kul" när man är ung. Visst finns det de som använder droger och fungerar bra, men det finns också många som använder droger och som det går åt helvete för. Med invandringen har det blivit allt lättare att få tag på droger.


Droger skapar drogberoende. Beroende skapar tjuvar. Drogförsäljare skapar våld, skjutande och mord.

Droger skapar även sociala problem. Även om "bara" 30% av de som använder tjack blir beroende så är det ändå väldigt många liv det rör sig om.


Återigen, låt oss stanna upp och fråga oss varför Sverige har näst flest drogrelaterade dödsfall i Europa. Ännu ett märkligt sammanträffande. Ska vi skylla även det på TV-spel? Allt i Sverige är ju så bra, får vi höra. Jämfört med andra länder går ekonomin bra, folk mår bra, invandrare mår bra, barnen mår bra, de gamla mår bra...


Jag kommer alltid att tänka på när de i TV4 Nyhetsmorgon diskuterade chockartad ökning av sexualbrott, och programledarna bara tittade på varandra... "vad konstigt - vad kan det bero på?" "ja, jag vet inte, kanske medias fel.. festivaler.. anmälningsbenägenhet"...



Så går det till när man diskuterar i PK-huset.


Tillbaka till drogproblemen, så kommer samhället bli så att kidsen i förorten kommer att fortsätta försörja sig med att sälja droger. De tjänar bra på det och på kort sikt så minskar därför motsättningarna i samhället. På längre sikt kommer det dock bli ohållbart med ständigt ökande illegal narkotika.


Det finns tyvärr många sorgliga exempel runt om i världen man kan se på. Vi kan även dra nytta av att se på hur Sverige såg ut under 1800-talet. Efter att Gustav III i slutet av 1700-talet drygade ut statskassan genom att börja producera och sälja starksprit så ökade svenskarnas alkoholkonsumption rätt dramatiskt och om jag minns rätt var den som högst kring 1840.


    I början av 1800-talet var situationen som allra värst, och Sverige nådde verkligen botten av moraliskt förfall, misär och superi. Antalet brännvinspannor beräknas ha varit ungefär 175 000 stycken runt om i landet, och konsumtionen uppgick till närmare 46 liter brännvin per person och år. Omräknat i ren alkohol ungefär 20 liter/person.

          Detta superi fick allvarliga konsekvenser. Istället för att spara och investera, söps pengarna upp, och ledde vårt land in i stor misär. Halva befolkningen höll på att supa ihjäl sig, och missbruket var väldigt utbrett. Det var inte ovanligt att en stor del av lönen betalades ut i brännvin, vilket ledde till ett redlöst supande när lönen betalades ut. De som fick betala det högsta priset för detta missbruk var de barn som växte upp med alkoholiserade föräldrar (oftast var det pappan som drack) och de kvinnor som tvingades leva med alkoholiserade makar.

http://www.helamanniskansmaland.se/alkoholdaochnu.htm

 

Jag ser det som ett tips till SD för framtiden: satsa på att bekämpa brott och narkotika. Det märks inte så mycket än, men om bara 3-4 år så kommer allt ha blivit sämre på den fronten.

 

Marx hade fel när han tänkte sig att klassklyftor alltid löser sig genom reformer. Han var inte så väl insatt i att etniska konflikter är så mycket svårare att lösa, vilket beror på att etniciteter inte känner sig enade på det sättet Marx tänkte sig att arbetare skulle ena sig.

-------

Till slut en uppmaning som jag läste på Katerina Magasin:

 

Jag fick ett mejl för någon vecka sedan. Avsändaren heter Åke Thunström, som undrade om jag var intresserad av att publicera ett upprop om donationer till oss fria skribenter/alternativa medieaktörer. Nedanstående text har sänts till ett flertal fria skribenter, för att skapa en större medvetenhet om att vi behöver ekonomiskt stöd. Som bekant måste de flesta av oss betala hyra, försörja barn och helt enkelt ha något att leva av. Många av dem som har fasta anställningar och månadsinkomst tycks inte förstå fria aktörers villkor och tillvaro. Våra motståndare har velat krossa gräsrotsrörelsen som stöttar fria röster med ekonomiska bidrag, genom att jämställa dessa med tiggeri, men att stötta journalister, författare, konstnärer och andra kreativa yrkesgrupper som ofta lever utan ekonomisk trygghet trots att de bidrar med till exempel journalistisk granskning och litteratur till samhället har inga likheter med tiggeri, lika lite som det är fel av ideella organisationer att fråga efter bidrag från allmänheten. Jag har därför valt att publicera Åke Thunströms och hans arbetsgrupps upprop om ekonomiskt stöd, och tackar för engagemanget!

http://katerinamagasin.se/upprop-fria-medieaktorer-stod-oss-natskribenter-ekonomiskt/

 

Själv har jag ett jobb och behöver inga donationer, men jag vill uppmana läsare att skänka pengar till NÅGOT ändamål inom alternativmedia. Oavsett vilket och oavsett belopp. Kanske 50 kr i månaden till Joakim Lamotte? Eller en prenumeration på Fria Tider? Petterssons Blog? Samnytt? AFS? Nya Tider? Välj en alternativmedia eller "Swishjournalist" och bara gör det, om du inte redan gör.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av allasolikavarde - 2 februari 2021 22:45


      Mike Adams (https://en.wikipedia.org/wiki/Mike_Adams_(columnist) ) begick självmord 23 juli 2020. Detvar en vecka före det att han blivit tvingad avsluta sin universitetskarriär som professor (det engelska begreppet "professor" syftar på...

Av allasolikavarde - 27 januari 2021 19:59

Pat Buchanan och William S Lind är två profiler inom det som skulle kunna den invandringskritiska högern. Ett annat namn är paleokonservativ, eller traditionell konservativ. Det som särskiljde dem från högern på 1980-talet är att högern utvecklades m...

Av allasolikavarde - 16 januari 2021 16:22

Har inte bloggat på länge pga jag jobbat med boken som kom ut förra åren (egenpublicerad, kostade cirka 10 000 kr för att få 100 exemplar). Den finns att köpa fysiskt på t.ex. Adlibris för lite över 200 kr eller digitalt för lite under 100 kr. Tyvärr...

Av allasolikavarde - 19 juni 2020 21:24

Man kan fråga sig varför jag ständigt skriver om detta ämnet, och svaret är att det är ett perspektiv som aldrig får höras annars. Traditionell media är ju som den är. Det saknar helt kanaler för att få ut en alternativ sanning. I Sverige serveras ma...

Av allasolikavarde - 13 juni 2020 10:40

Jag recenserade nyligen boken "Haveriet" som jag inte ser som en särskilt välskriven och meningsfull bok.   "Migrationen i medierna", med undertiteln "men det får en väl inte prata om?" är en betydligt bättre antologi. Visserligen har de fördelen...

Skapa flashcards