Alla inlägg den 29 november 2018

Av allasolikavarde - 29 november 2018 23:57

Widar Andersson är en socialdemokrat som skriver i Folkbladet. Han är en av få förnuftiga socialdemokrater. Konstigt att det är så svårt för sossarna att få till en ideologi som faktiskt är hållbar.


Ingen tycks tycka att det är det minsta konstigt att hon vill att Socialdemokraterna ska föra en politik som  befinner sig en bra bit till höger om den politik som den senaste moderata statsministern Fredrik Reinfeldt förde.


På den politiska scenen betraktas uppenbart Annie Lööfs attityd i denna fråga som något naturligt som inte behöver problematiseras. Jag kan i vart inte påminna mig att Annie Lööf ens parentetiskt har pressats på preciseringar när det gäller hennes uppfattning om vari faran med Sverigedemokraterna består. På vilka sätt och på vilka samhällsområden skulle liberala värden hotas av att regering och opposition fortsätter ungefär som de har gjort under de gångna fyra åren; det vill säga gärna eftersträvar att få SD: s röster på sin sida i viktiga voteringar?

https://www.folkbladet.se/opinion/annie-loofs-varldsbild-om5581702.aspx


Ja visst är det konstigt, och visst är det konstigt vad som blir till en norm i debatten.

Det är en normatt C och L inte vill "samarbeta" med SD.

Däremot ses det inte som så konstigt att S funderar på att bedriva en högerliberal politik. Extremliberal, till och med. Det kan man vara flexibel med, så länge man håller SD utanför.


Liksom Widar har jag också funderat över det där att SDs sits 2018 är ju inte så olik den de hade 2014.


Vad jag har insett allt efterhand är det oerhörda avståndstagande som finns inom etablissemanget mot just SD. Man ser ju SD på TV allt som oftast där de behandlas och bemöts lika, men faktum är att massor av människor (normala människor) ser SD som odjuret. Varför de gör det vet jag inte.


Det sägs att man måste "lära av historian", men i så fall har vi lärt dåligt. Skulle vi verkligen vilja undvika att högerextrema krafter växer så skulle vi omgående begränsa invandringen och istället stärka gemenskapen i samhället. Istället gör våra "goda" politiker motsatsen och tror att så länge de flamsar runt med klyschor om "allas lika värde" så har de gjort sitt. Om något så kommer eftervärldens dom att bli hård. Framtidens människor kommer fråga sig: "varför tillät ni det att hända?".


Det var ingen som tvingade politikerna att öppna gränserna och skapa getto efter getto. De kan inte skylla det på SD eller Ryssland.


Av allasolikavarde - 29 november 2018 23:15

Om det finns en sak jag lärt mig om kvinnor är det att man inte kan lita på dem. De drivs av känslor och av att vilja få andra må bra, samt att må bra själva. Det gör att mycket av det de säger egentligen inte är vad de menar.


Nu har jag den senaste veckan eller två bestämt att sluta läsa tidningar och böcker som får mig må dåligt. Det får räcka nu. Jag blir alltid irriterad, och när jag blir irriterad blir jag mer rasistisk och hatisk. Mycket av vänstermedia kommer heller inte med fakta utan mest en massa åsikter som de kan sprida fritt och obegränsat.


Metro läser jag faktiskt ibland, mest för att den råkar ligga på tåget och för att man kan läsa genom den mellan två hållplatser (cirka 5 minuter). Ganska otroligt att de gör en tidning som man kan läsa på fem minuter. Tittar man i tidningar från förr, såsom DN på 1990-talet, så skrev de rejäla artiklar. DN då var som det Fokus är nu. Åtminstone vissa dagar. Idag är DN som Metro var när det startade, och Metro är nästan som ett reklamblad. Så ibland läser jag det men jag försöker undvika det också.


Här ett debattinlägg för några dagar sedan:

I forum där män inte ges tillträde, där blomstrar systerskapet. Där byggs alternativa nätverk, demokratier och kanske till och med samhällen.
Där backas, stöttas, lyssnas och delas. När inga män ges tillträde är tonen tillåtande, generös och intellektuell på en nivå som inte har någon plats i övriga samhället.

https://www.metro.se/artikel/debatt-v%C3%A4lja-bort-m%C3%A4ns-input-bland-b%C3%A4sta-besluten-jag-fattat


Jag har dock smygkikat på forumet Pink Room på Facebook, där min flickvän är medlem. Det är Sveriges största "ickebinära" grupp (f.d. tjejgrupp).

Men som min tjej brukar säga: "Oh the drama".


För det första tillåts ingen politik. Utom att skriva negativt om "rasistiska partier". Först skrev de SD men sedan blev de informerade om att det finns partier som NMR och AFS, så de ändrade det.

Man får heller inte lov att ägna sig åt kulturell approriering och man får inte lov att ha några som helst SD åsikter. "Systrar" med SD-åsikter blir bokstavligt talat utsparkade.

Det är oerhört strikt med vad man får säga. De som har åsikter som passar in i mallen upplever det nog som systerskap. Andra upplever det som åsiktsförtryck.

Ovido - Quiz & Flashcards