Direktlänk till inlägg 30 januari 2019

Invandrarbarn får högre betyg men presterar sämre

Av allasolikavarde - 30 januari 2019 22:49

Jag samlade nu en del av mina undersökningar i ämnet och startade en tråd på Flashback: "Invandrarbarn får högre betyg men presterar sämre!"

Jag vill gärna ha så mycket spridning på det som möjligt men jag har verkligen inga bra kanaler för att nå ut. Jag önskar ibland jag vore mer social och mindre av en tänkare. Även om man vore ett supergeni gör det ju ingen nytta om man bara sitter i sin vrå och fyller ett anteckningsblock, som Leonardo da Vinci gjorde.


Jag antar jag själv får lägga energi på att granska frågan för ingen annan lär göra det. Jag har skrivit till en person ansvarig för högskoleprovet och ska försöka se om jag kan få statistik från dem i frågan. Lyckas jag inte där så ska jag försöka engagera några "riktiga" akademiker att göra en studie i ämnet och så får jag mejla runt tills någon nappar.


I tråden skrev jag följande:


Vi kan läsa att barn födda i Sverige med utländska föräldrar läser på universitet i högre utsträckning.

Studenter med utländsk bakgrund ligger numera i topp när det gäller hur stor andel som pluggar vidare på högskolan.
Bland dem som är födda i Sverige med två utrikesfödda föräldrar avancerar 59 procent från gymnasiet till högskolan.

Det är betydligt högre jämfört med siffran för etniska svenskar, det vill säga inrikesfödda personer med två inrikesfödda föräldrar. Bland dem är det bara 50 procent som skaffar sig en högskoleutbildning.
https://www.unt.se/nyheter/uppsala/a...n-5045768.aspx

Deras betyg är inte heller så mycket lägre än "etniska svenskar". Detta kan delvis förklaras genom att utländska barn får glädjebetyg (dvs svenskar diskrimineras):

Det finns studier vid Uppsala universitet som visar att om man jämför slutbetyg med resultaten på nationella prov så blir ”utlandsfödda elever i genomsnitt […] mer generöst betygsatta i slutbetyget i svenska och matematik, än svenskfödda”
https://fof.se/tidning/2014/7/artike...unskapsklyftor

Jag har dock en gnagande känsla av att något inte stämmer riktigt eftersom många av dessa människor känns lågkompetenta. Det verkar som att jag har rätt.

Elever födda i Sverige med utländska föräldrar presterar 45 poäng sämre i matematik än etniska svenskar. Det innebär att de presterar i nivå med elever i Grekland och Kroatien, trots att Sverige spenderar betydligt mycket mer i resurser per elev.
Jag nämner specifikt matte eftersom det inte är baserat på läsförståelse. Matte är nog det som ligger närmast IQ-test.

Gruppen födda i Sverige med utländsk bakgrund (födda i Sverige av utländska föräldrar, en grupp som klassas som svenskfödda i SCB:s studier ovan) har 45 poängs resultatskillnad gentemot dem med svensk bakgrund, vilket även det ligger högre än OECD-snittet på 33 poäng.

Mönstret återfinns även bland dem som presterar bäst i skolan. I Sverige fick 9 procent av de infödda eleverna toppresultat på Pisa-provens matematikdel. För svenskfödda med utländsk bakgrund och utlandsfödda är siffran 2,5 respektive 2 procent.
https://fof.se/tidning/2014/7/artike...unskapsklyftor

Här en länk till Pisa 2012:
https://www.mnd.su.se/polopoly_fs/1....EC_tillPPT.pdf
Sid 76 kan man se en tabell som visar resultat:

Kod:
                                     Matematik    Naturvetenskap    Läsning
Alla elever 478 485 483
Infödda elever 490 499 496
Födda i Sv. med utl. föräldrar 445 445 457
Födda i utlandet med utl. bakgrund 410 402 400


Sedan dess har andelen elever med utländsk bakgrund ökat kraftigt. För närvarande har minst 30% av elever på gymnasiet utländsk bakgrund (dock osäker på definitionen av utländsk bakgrund)

Det finns en studie från 2003 om högskoleprovresultat.

En studie undersökte hur utländsk bakgrund påverkade resultaten på Högskoleprovet år 1991-1996. Resultaten uttryckts på en skala från 0-2. Totalt sett var medelvärdet 0,94 med en standardavvikelse på 0,49.[47]

Medelvärden för olika grupper:

Personer födda i Sverige med minst en svenskfödd förälder: 0,96
Personer födda i Sverige med båda föräldrarna födda utomlands: 0,79
Personer födda utomlands med minst en utomlands född förälder: 0,74

https://sv.metapedia.org/wiki/Invand...B6gskoleprovet

Det är dock svårt dra för mycket växlar på detta eftersom studien gjordes för så länge och baserades på personer som skrev högskoleprovet på 1990-talet.
Någon ny studie lär de väl inte vilja göra.
Liksom vad gäller att "invandring är lönsam" så drev de den lögnen i 30 år innan den nu slutligen avslöjats av Tino Sanandaji och Joakim Ruist.
Att invandrare inte begår fler brott har ju Jerzy Sernecki försökt lura oss med i 30 år också men nu har väl även den dumme svensken börjat inse att det är lögn.

Myten om att andra generationens invandrare gynnar samhället är nog en mer seglivad myt, skulle jag tro. Därför hade jag tänkt starta denna tråd för att samla information om fenomenet, där vi kan lägga fram argument från olika sidor.

Kan vi sticka hål på att 2a gen är lönsamma så faller myten om den gynnsamma invandringen, och ffa faller myten om "allas lika värde" ifall vi kan visa att invandrare från VISSA länder har betydligt sämre kompetens än invandrare från andra länder.
Dessutom kommer det bevisa att svenskt utbildningsväsende har blivit korrupt, då det inte längre antas personer baserat på deras färdigheter utan på glädjebetyg eller nåt slags "alla ska med".

Det finns för övrigt en äldre studie som visade att löneskillnader mellan inrikes och utrikes födda beror på skillnader i färdigheter, baserat på deras resultat på mönstringsprovet: http://www.temaasyl.se/templates/Page.aspx?id=1566

Den studien för också fram tesen att invandrare måste vidareutbilda sig för att kompensera för lägre färdigheter.
Den diskriminering som förekommer beror alltså inte på att att svenskar är rasistiska utan på att invandrare har lägre kompetens.

Jag tror detta är en mycket viktig fråga att driva.


---------------------


Kan för övrigt lägga till att många som har utländsk bakgrund har ju en bakgrund från ett närliggande EU-land och bör ligga i nivå med infödda svenskar. Detta drar upp snittet för dem med utländsk bakgrund, och innebär att de med utomeuropeisk bakgrund presterar ännu sämre än de 45 poängen som skiljer den gruppen från etniska svenskar.


Kämpa på för sanningen och rätten att få sprida sina åsikter!

Inte ens Nietzsche blev läst under sin livstid... (eller åtminstone fram tills han förlorade förståndet)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av allasolikavarde - 2 februari 2021 22:45


      Mike Adams (https://en.wikipedia.org/wiki/Mike_Adams_(columnist) ) begick självmord 23 juli 2020. Detvar en vecka före det att han blivit tvingad avsluta sin universitetskarriär som professor (det engelska begreppet "professor" syftar på...

Av allasolikavarde - 27 januari 2021 19:59

Pat Buchanan och William S Lind är två profiler inom det som skulle kunna den invandringskritiska högern. Ett annat namn är paleokonservativ, eller traditionell konservativ. Det som särskiljde dem från högern på 1980-talet är att högern utvecklades m...

Av allasolikavarde - 16 januari 2021 16:22

Har inte bloggat på länge pga jag jobbat med boken som kom ut förra åren (egenpublicerad, kostade cirka 10 000 kr för att få 100 exemplar). Den finns att köpa fysiskt på t.ex. Adlibris för lite över 200 kr eller digitalt för lite under 100 kr. Tyvärr...

Av allasolikavarde - 19 juni 2020 21:24

Man kan fråga sig varför jag ständigt skriver om detta ämnet, och svaret är att det är ett perspektiv som aldrig får höras annars. Traditionell media är ju som den är. Det saknar helt kanaler för att få ut en alternativ sanning. I Sverige serveras ma...

Av allasolikavarde - 13 juni 2020 10:40

Jag recenserade nyligen boken "Haveriet" som jag inte ser som en särskilt välskriven och meningsfull bok.   "Migrationen i medierna", med undertiteln "men det får en väl inte prata om?" är en betydligt bättre antologi. Visserligen har de fördelen...

Ovido - Quiz & Flashcards