Alla inlägg den 29 mars 2019

Av allasolikavarde - 29 mars 2019 17:58

Stötte på detta gamla klippet.



Den man ser debattera ihärdigt är Tor Paulsson, som vid tillfället var med i Nationaldemokraterna. Han hade varit med i SD fram tills 2001, då en grupp splittrades för de uppfattade att SDs nya program var för mesigt och därför startade Nationaldemokraterna.


Tänk att videon laddades upp 2007. Det var fyra år efter att programmet sändes, och 12 år sedan nu.


Vad man även lägger märke till är en ung Gustav Fridolin som beklagar sig över rasismen i samhället, och journalisten Thabo Motsieloa, som jag minns från ett program på TV4 på 90-talet som hette Svart eller Vitt, men som jag inte sett på länge. Jag läser på hans Wikipediasida att han hållit i Brottscentralen på Expressen-TV sedan 2017. Jag ser på hans webbsida att han även ledde ett par TV-program på TV4 2005-2007 och ledde några galor. I övrigt försörjer han sig nog på att hålla föredrag.


Jag förundras ofta över de här människorna som verkar tjäna pengar på att vara kända. De åker omkring och säger lite saker som låter trevliga och bra, och så får de 100 000 kr för besväret. Delvis tror jag det är människor som inte har någon större kompetens eller ambition att arbeta. Det blir liksom bäst för alla om man kan låta dem åka omkring och apa sig. Bland vänstermänniskor är detta ett vanligt sätt att försörja sig, men däremot inte bland högermänniskor.


Angående Tor Paulsson så står det på Wikipedia att han dömdes för att ha misshandlat sin sambo. Det är säkert relevant att nämna när det kommer till högerpersoner. När det gäller Örjan Ramberg, som misshandlat alla sina fruar och flickvänner (bland annat Josefin Nilsson), tas den informationen däremot bort. Hans artikel är nu låst så att ingen ska kunna lägga in det igen.


Vad som även slår mig när jag ser debatten är hur öppen den var. Något liknande hade nog inte kunnat visas idag, i Det Nya Sverige. Det beror bland annat på att det Paulsson sa var rätt då, och ännu mer rätt idag. På den tiden gick det fortfarande att vifta bort.


Jag försöker googla på Paulsson och ser ett omämnande i Svegot (som är "högerextrem" och "står nazismen nära"):


Rubriken till reportaget lyder ”Hemlig nazistsekt har infiltrerat SD”, så Tidningen Svegot ringde upp Tor Paulsson som av ETC pekas ut som hjärnan i den nazistiska infiltrationssekten. Paulsson var i många år aktiv i Nationaldemokraterna, men har de senaste åren inte varit organiserad. Vi frågar:

Leder du en hemlig nazistsekt som har infiltrerat SD?

– Absolut inte. Hela artikeln syftar till att svärta ner SD. De är rädda för att SD ska bli största parti i Sverige och att det kommer att ändra hela det politiska klimatet. Då använder de mig för att svartmåla SD. Jag leder inget nätverk, det enda jag har gjort är att jag gått på föreläsningar och delat lite flygblad.

– Om sanningen ska fram så har jag varit ganska inaktiv de sista två åren. Jag skäms över att säga det, men det är faktiskt sanningen. Men i och med det här så kommer jag lägga ner allt jag har på att förändra Sverige till någonting bättre. Det här är en ögonöppnare för mig, det får mig att förstå att de här människor inte har alla hästar hemma. Bara en sån sak som att de hållit på i fyra veckor för att göra ett reportage, beställt domar, ringt människor som står mig nära och människor jag aldrig har träffat och förhört dem som om de vore kriminella.

https://svegot.se/2018/06/20/etc-panik-publicerar-sina-stasi-artiklar/


De påstår att Paulsson "slog till sin sambo för att han misstänkte hon var otrogen", och för detta fick 10 månaders fängelse. Men jag vet att dessa s.k högerextrema har en tendens att överdriva allt. Enligt wikipedia fick han ett år och fyra månader för grov misshandel. Det är mer än att slå till någon.


Det som även är lite synd är att Paulsson var så agressiv i klippet. Han känns som en lite obehaglig figur, även om han är uppenbart intelligent... men inte direkt någon glad kille. Måste de vara så arga? Och vad är grejen med högerextrema och kvinnomisshandel? Richard Spencer, ledare för alt-högern i USA, har också nyligen blivit anklagad av sin f.d fru för flera års fysisk misshandel.


I övrigt känner man ju igen argumenten från vänstern: Hitler, Nazityskland, rasism är hemsk, pizza är gott, bla bla.

Ovido - Quiz & Flashcards