Alla inlägg den 23 maj 2019

Av allasolikavarde - 23 maj 2019 22:18

Jag såg precis på TV4 Nyheterna (ja jag har börjat kolla på detta igen, och det verkar ha blivit bättre sedan jag sist kollade för fem år sedan) att det ofta tar flera år för en rättegång.


Jag har upptäckt lite samma sak nu när jag går genom rättegångspapper som jag beställer från tingsrätter. Planen är att posta förundersökningar på Flashback, men jag måste använda ett alternativt konto på Flashback så att det inte kan kopplas ihop med mig som person. Jag la nyligen upp en tråd om ett besynnerligt brott som hamnade på plats 5 på aktuella ämnen och fortfarande är högt rankat. Tyvärr kan jag inte säga vilket eftersom jag inte vill att mina konton ska kopplas ihop. Det finns folk som försöker avslöja flashbackanvändare.


Förutom att folk inte dyker upp på rättegångar så tar även forensiska undersökningar väldig tid. Jag läser just nu om en stöld mot en äldre på Willys i Malmö, som skedde i oktober 2016. I början av 2017 togs bilder på den misstänkta, men först 1,5 år senare hade Nationellt Forensiskt Centrum gett sin utvärdering om att kvinnan på fotot "starkt troligt" var samma som på övervakningsbilderna.


 


 

Rom, givetvis.


Offret var vid tillfället 80 år. Är nu 82. Risken är ju att de dör innan rättegång.


Det var likadant vid en våldtäkt som skedde i närheten av där jag jobbar. Efter ett par månader kom nyheten att "polisen väntar på den tekniska analysen". Och detta alltså vid ett våldtäktsärende.


SVT skrev om det för ett tag sedan:

Det tar för lång tid för Nationellt forensiskt centrum att undersöka tekniska bevis. Åklagare och advokater är kritiska till att brottsutredningar kan ligga på hög i flera månader. Detta leder till att brottsmisstänkta sitter frihetsberövade onödigt länge och att gärningsmän kan gå fria.
– Tyvärr kan det vara så att ett ärende i princip står stilla för att det är den här pusselbiten man behöver för att komma vidare i fallet, säger kammaråklagare Andreas Nyberg.


På NFC är man väl medvetna om problematiken och säger att man jobbar med att få ner handläggningstiderna. Dels letar de efter mer effektiva sätt att jobba och dels försöker de rekrytera mer personal.

Under det här året har den genomsnittliga väntetiden för ett prioriterat ärende legat på 56 dagar. Det är något kortare än föregående år. Men utredningstiderna behöver kortas ytterligare menar de.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/brottsutredningar-laggs-pa-hog-langa-vantetider-pa-provsvar


Alltså: allting hänger ihop. Slutar duktiga poliser så kommer utredningar bli sämre. Precis som att fängelserna nu är fulla och brottslignar inte kan sättas i fängelse. Det leder till att det blir fler brott.


Om folk visste vilka folk som åtalades så hade nog svensken vaknat. Som polisen Peter Springare i Örebro sa: "Ali,  Ahmed, Muhammed. Ojdå ett svenskt namn lite vid sidan av."


Jag startade nyligen en tråd som jag kallade "Hur hade Sverige sett ut utan HMF". HMF står alltså för Hets Mot Folkgrupp.


Tänk om man varje dag publicerade en lista på dagens tingsrättsrättegångar, med gärningsmännens namn, typ av brott, och en kort beskrivning av brottet. Eller kanske en listning av vilka som sitter i fängelse, hur länge och för vad. Då hade man inte kunnat ignorerat fakta och komma med rökridåer om "socioekonomiska faktorer".


Jag tycker vi svenskar måste kämpa för att få rättvisa i vårt eget land. För att få sanningen.

Av allasolikavarde - 23 maj 2019 18:54

Jag har funderat mycket på kemikalieskatten (sök på ordet i bloggen), för jag blir personligen drabbad av den och kommer troligen vara tvungen lägga ner mitt lilla företag pga skatten.


Vad skatten gör är lustigt nog nästan exakt samma sak som tull. Tullar får Sverige dock inte införa, eftersom de bestäms på EU-nivå. Istället har vi en extremt krånglig skatt, som brukar kallas för straffskatt av folk i branschen. I princip alla instanser utom naturskyddsverket sågar skatten, hur den administreras, samt dess effekter.


Vad den dock tveklöst gör i mitt fall är att det försvårar import. Det innebär att mindre pengar lämnar Sverige och detta gör, hypotetiskt, att vårt handelsunderskott minskar. Sverige är det land i EU med näst högst handelsunderskott efter UK. (läs mer här)


Regeringen vill ju nu höja skatten och dessutom införa det på ännu fler varor, såsom kläder.

Dessutom är skatten så krånglig att administrera att det är som om den avsiktligt utformats för att försvåra import.


Privatpersoner kan köpa varor utifrån, men importföretag får det allt svårare.


Skatten fungerar i princip likadant som tull: vid import betalar man en avgift. Avgiften i detta fall baseras på varans vikt och inget annat. Det innebär att om man som företag importerar varor som aldrig säljer så måste man ändå betala skatten. I praktiken kan man lika gärna kalla det tull.

Presentation


En gång vänstermänniska. Har sedermera börjat ifrågasätta istället för att acceptera.

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards