Direktlänk till inlägg 22 april 2020

The Simpsons nu och då

Av allasolikavarde - 22 april 2020 23:29

Serien The Simpsons går fortfarande med minst två avsnitt varje kväll på TV 6. Det säger väl en del om TVs dåliga utbud att Simpsons ofta är det bästa programmet. Andra kanaler visar meningslösa pseudo-dokumentärer som exempelvis 250 kilos människor som behöver banta, Fråga Doktorn, osv. Vad vill jag se? Jag vill se något som är relevant, kanske lite samhällskritik, något som får mig att tänka. Till och med kunskapskanalen har blivit totalt tråkig, med eviga program om kanaler och byggnader.


Och vad gäller filmer är det sorgligt att jag under 2020 kanske inte sett en enda hyfsad film på TV. Vad vill jag ha av en film? En vettig historia, lite realism, något jag kan lära av och identifiera mig med. Alltså den klassiska beskrivningen av vad teater är till för, som Aristoteles beskrev för sisådär 2500 år sedan. Vad visas numer? En massa "tyck synd om" program, där man ska tycka synd om alla möjliga andra grupper. Filmer från 2000-talet med snabba klipp, meningslösa specialeffekter och ofta total avsaknad av berättelse. Det har gjorts massor av bra filmer från 1980-talet och tidigare, som drevs av en bra story och ett foto där man kunde se lite vad som hände, istället för en massa snabba klipp och pratande huvuden.


Jag önskar verkligen att det någon dag kan starta kanaler som är värda att se på. Visa lite dokumentärer där man slipper PK-pekpinnar, underhållning som inte är gapig och förnedrande utan som man kan lära sig något av. Jag kollar exempelvis på Bäst i Test på SVT, men det är väl det enda. På Spåret är till för den beresta medelklassen jag inte tillhör - jag har under 20 års tittande aldrig kunnat gissa något enda resmål. Sen lite RIKTIGT samhällskritik, alltså inte den där stryka medhårs-skiten som SVT driver, där all kritik besvaras med "nu är han inte här och kan försvara sig". Utan jag skulle vilja höra människor RESONERA med sina egna ord utan att bli avbrutna av en moderator som fördelar ordet "rättvist" till andra sidan. Debatter mellan politiker på ex. Aktuellt är så meningslösa att jag undrar om svenskar förstår det själva? En debatt där ena politikern säger "vi har sett till öka anslagen" och andra sidan reflexmässigt säger "ni borde ökat dem mer" är liksom inte meningsfull utan en chimär för att folk ska tro att man har en fri debatt.


Nog om det. Så jag kollar på The Simpsons. Och då TV6 blandar friskt mellan avsnitt på 1990-talet och avsnitt från ex. 2014 kan man jämföra hur Simpsons utvecklats. Den tydligaste skillnaden skulle jag säga är att omkring 1995 var Simpsons en enkel arbetarfamilj som kämpade med att betala räkningar. Lisa och Bart var barn som inte på något vis var perfekta, utan busiga som barn är.


Typ från 2012 och framåt blir Simpsons allt mer en familj som reflekterar det som i USA går under namnet "liberal values", vilket innebär vänsteråsikter och troligen manusförfattarnas hipsterliv. Det är därför så många avsnitt visar Lisa som hipster.


Visst, folk blir allt rikare. Sett till BNP/capita har en familj blivit ungefär dubbelt så rik på de 20 åren mellan 1995 och 2015. Att kunna ägna sig åt sina intressen, såsom resor, fula tatuering eller annat som är "självförverkligande", ses som självklart för en allt större andel unga män och kvinnor.


Jag vill inte säga att Simpsons har förfallit, som jag vet andra gör. Men med hipsterattityden kommer de här moraliska pekpinnarna. En del avsnitt finner jag rent motbjudande för de saknar förståelse för all typ av mänskliga känslor.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av allasolikavarde - 2 februari 2021 22:45


      Mike Adams (https://en.wikipedia.org/wiki/Mike_Adams_(columnist) ) begick självmord 23 juli 2020. Detvar en vecka före det att han blivit tvingad avsluta sin universitetskarriär som professor (det engelska begreppet "professor" syftar på...

Av allasolikavarde - 27 januari 2021 19:59

Pat Buchanan och William S Lind är två profiler inom det som skulle kunna den invandringskritiska högern. Ett annat namn är paleokonservativ, eller traditionell konservativ. Det som särskiljde dem från högern på 1980-talet är att högern utvecklades m...

Av allasolikavarde - 16 januari 2021 16:22

Har inte bloggat på länge pga jag jobbat med boken som kom ut förra åren (egenpublicerad, kostade cirka 10 000 kr för att få 100 exemplar). Den finns att köpa fysiskt på t.ex. Adlibris för lite över 200 kr eller digitalt för lite under 100 kr. Tyvärr...

Av allasolikavarde - 19 juni 2020 21:24

Man kan fråga sig varför jag ständigt skriver om detta ämnet, och svaret är att det är ett perspektiv som aldrig får höras annars. Traditionell media är ju som den är. Det saknar helt kanaler för att få ut en alternativ sanning. I Sverige serveras ma...

Av allasolikavarde - 13 juni 2020 10:40

Jag recenserade nyligen boken "Haveriet" som jag inte ser som en särskilt välskriven och meningsfull bok.   "Migrationen i medierna", med undertiteln "men det får en väl inte prata om?" är en betydligt bättre antologi. Visserligen har de fördelen...

Skapa flashcards