Direktlänk till inlägg 19 september 2019

Varför jag bundit räntan

Av allasolikavarde - 19 september 2019 21:52

För ett halvår sedan band jag räntan på mitt lägenhetslån till strax under 2% i 5 år. Jag vet det finns bättre räntor man kan förhandla sig till, men detta var ett slags standardavtal och jag har inte någon särskilt hög lön att förhandla med.


Olle Felten skrev denna vecka en artikel i Nya Tider om Sveriges negativa ränta. Han antyder också att förr eller senare kommer räntan att gå upp, kanske främst eftersom det inte är hållbart med negativ ränta hur länge som helst:


Flera faktorer talar alltså för att Riksbanken skall börja lyfta upp reporäntan mot noll, ungefär i linje med prognosen, kanske med en långsammare takt än vad som varit kännetecknande för Riksbankens räntejusteringar de senaste åren. Inte minst för att inte vara en av de centralbanker som driver fram en situation med negativ sparränta och allt det skulle kunna föra med sig. Då skulle Sverige verkligen bli ett experimentland på det ekonomiska planet med mycket osäker utgång.

https://www.nyatider.nu/vad-hander-med-rantan/


Nyligen diskuterade jag lite om räntan på Flashback, i en tråd som handlade om ett uttalande någon gjorde på SVT om att de som har lån har varit vinnare på den negativa räntan. Hur hänger det ihop? Jo, jag fick det förklarat för mig att om inflationen är högre än räntan så tjänar man faktiskt pengar på att ha lån!


Det är ganska vanligt på Flashback att folk råder att lån är bra att ha. Man kan investera sina pengar i något annat än att betala tillbaka sitt lån, säger de. Visst kan man det, men jag vill ändå höja några varningens finger.


Det första är att förr eller senare kommer räntan att gå upp, och det kommer bli jobbigt då om man sitter med ett stort lån, särskilt om ekonomin går ner och man kanske blir arbetslös och huspriserna sjunker. Nu om någonsin, när räntorna är låga, är det lämpligt att betala av sina lån. Att amortera när man har en ränta på 7% eller mer är svårare än när räntan är under 2%, som den effektiva räntan är nu.


Det andra är att den där börsuppgången som alla pratar om... bara är en uppgång tills den slutar vara det. Det stämmer att på 10 års sikt är aktier en bra investeringsmetod, men om man ser på en årsbasis är det inte ovanligt att börsen tappar 10% eller mer av sitt värde. Det innebär i så fall att man tappar 10% av sitt kapital på ett år.


Så sent som idag kunde vi läsa att börsen nått sitt högsta värde någonsin. Är man då ointelligent så tycker man att det är bevis för att man bör gå in i aktiemarknaden. De mer erfarna ser det däremot som en varning för att det kommer komma en nergång. Den behöver inte komma imorgon, men den kommer att komma, och troligen inom ett år.


Angående räntan så är min tanke att den kommer höjas eftersom vi annars saknar styrmedel. Det finns snart liksom inte så mycket annat göra än att höja räntan - såvida inte man vill sänka den ytterligare och se vad som händer. Men förr eller senare måste den ju höjas. Minusräntan var bara tänkt att finnas ett kort tag. Så tänker åtminstone jag. Som Felten säger så tror många ekonomer inte på någon höjning den närmaste tiden. Kanske har de rätt - men kanske har de fel. Har de rätt förlorar jag inget, eftersom min effektiva ränta ligger i nivå med den rörliga räntan. Har de fel så kan det bli väldigt dyrt om räntan plötsligt skulle höjas.


Jag tror helt enkelt att ekonomin kommer att bli skakig i Sverige inom några år, och det kommer att tvinga fram någon slags reaktion. Kanske blir det en överreaktion som leder till någon oförutsedd konsekvens. Till slut kommer de säga: "nu måste vi höja räntan!" Jag är inte säker på detta, men jag anser det finns en hyfsat stor sannolikhet för det.


Angående ekonomer så ska man inte förlita sig alltför mycket på dem. De brukar ha fel.

Nu är min plan att sitta på min 2% ränta och amortera av lånet. Om fem år har jag amorterat av en fjärdedel av mitt lån. Jag tror faktiskt jag ska öka amorteringen. När man bundit sitt lån kan man inte göra extra amorteringar, men man kan ändå amortera varje månad. Jag ringde banken och frågade hur mycket jag kunde amortera som mest per månad, och de sa 6000 kr. Så mycket kommer jag inte kunna amortera ändå.


Kanske är jag gammelmodig som tycker man ska betala av sina lån... men har folk glömt 90-talskrisen, då många svenskar satt med lån för 500 000 på hus som var värda 10 000 kr?

Nä visst nej, det är bara nazismen vi måste lära av...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av allasolikavarde - 2 februari 2021 22:45


      Mike Adams (https://en.wikipedia.org/wiki/Mike_Adams_(columnist) ) begick självmord 23 juli 2020. Detvar en vecka före det att han blivit tvingad avsluta sin universitetskarriär som professor (det engelska begreppet "professor" syftar på...

Av allasolikavarde - 27 januari 2021 19:59

Pat Buchanan och William S Lind är två profiler inom det som skulle kunna den invandringskritiska högern. Ett annat namn är paleokonservativ, eller traditionell konservativ. Det som särskiljde dem från högern på 1980-talet är att högern utvecklades m...

Av allasolikavarde - 16 januari 2021 16:22

Har inte bloggat på länge pga jag jobbat med boken som kom ut förra åren (egenpublicerad, kostade cirka 10 000 kr för att få 100 exemplar). Den finns att köpa fysiskt på t.ex. Adlibris för lite över 200 kr eller digitalt för lite under 100 kr. Tyvärr...

Av allasolikavarde - 19 juni 2020 21:24

Man kan fråga sig varför jag ständigt skriver om detta ämnet, och svaret är att det är ett perspektiv som aldrig får höras annars. Traditionell media är ju som den är. Det saknar helt kanaler för att få ut en alternativ sanning. I Sverige serveras ma...

Av allasolikavarde - 13 juni 2020 10:40

Jag recenserade nyligen boken "Haveriet" som jag inte ser som en särskilt välskriven och meningsfull bok.   "Migrationen i medierna", med undertiteln "men det får en väl inte prata om?" är en betydligt bättre antologi. Visserligen har de fördelen...

Ovido - Quiz & Flashcards