Direktlänk till inlägg 14 oktober 2018

Malmö idag och imorgon

Av allasolikavarde - 14 oktober 2018 10:35

De senaste dagarna har jag frågat mig varför Sverige valde att göra ett befolkningsutbyte. Var den svenska befolkningen så dålig? Var Sverige så tråkigt att allt annat kunde ses som bättre?


Jag har pratat med min tjej om saken. Hon har en lång släkthistoria i Malmö och jag har funderat över hur Malmö var förr och om det var bättre eller sämre. Malmös massinvandring började redan i slutet på 1970-talet och våldet ökade rätt snabbt så det är svårt jämföra. Det finns klipp från Möllevångstorget på 1980-talet och då var det bara utlänningar som sålde där.

Man kan anmärka att alkisarna man ser i filmen inte finns kvar. Man ser inte svenska alkisar i Malmö längre. Jag antar det blivit för farligt för dem. För 10 år sedan såg man dem fortfarande.


Möllevångstorget idag är ingen plats jag skulle våga filma på. Sen får man dra sina egna slutsatser om hur bra det är.


En faktor som dock inte nämns är att det är orättvist jämföra en ort 1980 med en ort 2018. Alla orter i världen förändras ju. Frågan är alltså inte om vi hellre skulle velat ha Malmö 1980 eller Malmö 2018, utan om vi hellre skulle haft ett Malmö 2018 utan massinvandring, eller det Malmö 2018 som vi har nu. Hur hade Malmö sett ut utan massinvandring?


Det är inte en helt enkel fråga, faktiskt. Det är lätt att tänka att allt dåligt kommer utifrån, men samtidigt kan städer kännas tråkiga om de har för lite "kulturberikning". Malmös befolkning hade krympt. Priserna på bostäder hade varit konstant låga. Nöjesutbudet och matutbudet hade varit torftigt. Å andra sidan hade man känt sig tryggare.


Jag tror det hade varit lättare för män att träffa tjejer. På 1970- och 80-talet var det fortfarande ganska enkelt. Jag tror det blivit svårare delvis pga massinvandringen som ökar konkurrensen och som gör att man inte går ut lika mycket heller.


Det talas inte så mycket om den aspekten, men om man tänker på det så inser man att man inte går ut så mycket eftersom det är för stökigt numer. Tjejer vill inte behöva stöta på Ahmed med vänner och stannar hemma. Det gör att Anders med vänner också stannar hemma.


Visst kan man gå ut men man vet ju att man inte bara kan "dra omkring" på det sättet folk gjorde på 1980-talet. Ska man se en artist på t.ex KB så åker man till KB, ser artisten, och åker hem.


Vidare så tror jag att feminism och massinvandring går hand i hand. Ju mer massinvandringen ökat desto mer har feminismen varit tvungna flytta fram positionerna. Det blir som en omedveten reaktion mot det ökade sexuella våldet. Det ingen vill erkänna är att det är skillnad på att bli tafsad på av ett flinande skäggbarn och av Anders. I Sverige heter det att alla är lika men det stämmer inte. Eftersom det är tabu att påpeka så fortsätter den felaktiga häxjakten mot etniska svenskar. Tills dess att vi vågar erkänna att vi faktiskt ser olika på människor så tror jag inte situationen kommer förbättras. (därav mitt bloggnamn Allas Olika Värde)


Vad som jag dock tycker är mer intressant än hur det såg ut på 1980-talet är hur det kommer se ut om 20 år. Då menar jag realistiskt. Jag menar inte "Sverige har sharia och allt har kollapsat". Det är tråkigt att det saknas framtidsvisioner i den konservativa rörelsen. Det saknas å andra sidan verklighetsinsikt hos vänstern.


Malmö kan redan nu ses som Europas mordhuvudstad. Räknar man antalet mord per capita (det brukar räknas i hur många som mördas per 100 000 invånare) så överträffar vi London och ligger strax över Marseille som annars brukar betraktas som Europas mordhuvudstad. Marseille som, "surprise", är en gammal industristad som numer har de största områdena av arabiska invandrare i Frankrike.


Vad gäller mångkultur är det svårt att få några ärliga svar om dess problem runt om i västvärlden. Utåt sett får man höra allt det positiva och att huvudproblemet handlar om rasism, diskriminering, och lite tillfälliga problem med kulturkrockar. Vi fick ju höra det i Sverige också angående våra förorter. Utanförskapsområdena som ökat från 6 st år 1990 till cirka 200 idag. Ändå är vi så godtrogna att vi trott på myten om att allt löser sig. Hur många utanförskapsområden har vi om 10 år? Om 20? Hur många av dessa ses som "särskilt utsatta"?


Det är också svårt se några positiva förebilder runt om i världen. Det bästa man kan säga är att om vi ser till New York t.ex., så kommer situationen gradvis att stabiliseras om invandringen minskar. Den verkar inte bli så mycket bättre - men den slutar bli sämre, och de som kan flytta från de dåliga områdena gör det, vilket gör att problemen i viss mån kan stängas in i de dåliga områdena.


Det är kanske så framtidens Malmö ser ut - i bästa fall.

Igår startades en tråd på Flashback om hur Paris har förfallit: Paris, en av Europas sunkigaste städer. Vissa håller såklart inte med, och man får de typiska inläggen "jag var där i tre dagar och det var trevligt". Majoriteten av inläggen håller dock med om att Paris inte är värt besöka längre.


Det som besvärar skribenterna är "afrikaner och araber överallt". Det är det man säger när man kan tala anonymt. Offentligt kan man förstås inte säga något. Möjligen kan man klaga över "gatuförsäljare", vilket numer oftast syftar just på afrikanerna. Och med afrikaner menas förstås mörkhyade. Men mörkhyade får man inte heller generalisera över, fast alla vet vad som menas.


Det är så jag tänker mig verkligheten i Sverige också om 10-20 år. Det är så det blir i stad efter stad i Europa. Det är den verklighet som politiken måste anpassas till. Att prata idealitiskt om framtidsstaden är att blunda för verkligheten. Men att prata om att allt är kollapsat gör heller ingen nytta.


Konstigt att svenskar har så svårt att stå i verkligheten och säga hur saker är. Det ska antingen skönmålas eller svartmålas. Jag bor i Malmö och jag blir inte mördad varje dag. Å andra sidan är frågan hur staden ska försörja de ständigt ökande mängderna lågutbildade som bor där, och hur lag och ordning ska upprätthållas.


En annan verklighet man måste acceptera är att det som håller t.ex New York City uppe är de högutbildade och rika vita. New York må vara "härligt mångkulturell", men faktum är ändå att hade staden främst bestått av latinos, svarta och pakistanier så hade den snabbt förfallit på samma sätt som Detroit förfallit. Detta är än så länge förbjudet att säga eftersom "alla har lika värde" och det är bara alternativhöger ("alt-right") som säger det. Eftersom det verkar vara sant så kan vi dock förvänta oss att det blir allt fler som säger det.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av allasolikavarde - 2 februari 2021 22:45


      Mike Adams (https://en.wikipedia.org/wiki/Mike_Adams_(columnist) ) begick självmord 23 juli 2020. Detvar en vecka före det att han blivit tvingad avsluta sin universitetskarriär som professor (det engelska begreppet "professor" syftar på...

Av allasolikavarde - 27 januari 2021 19:59

Pat Buchanan och William S Lind är två profiler inom det som skulle kunna den invandringskritiska högern. Ett annat namn är paleokonservativ, eller traditionell konservativ. Det som särskiljde dem från högern på 1980-talet är att högern utvecklades m...

Av allasolikavarde - 16 januari 2021 16:22

Har inte bloggat på länge pga jag jobbat med boken som kom ut förra åren (egenpublicerad, kostade cirka 10 000 kr för att få 100 exemplar). Den finns att köpa fysiskt på t.ex. Adlibris för lite över 200 kr eller digitalt för lite under 100 kr. Tyvärr...

Av allasolikavarde - 19 juni 2020 21:24

Man kan fråga sig varför jag ständigt skriver om detta ämnet, och svaret är att det är ett perspektiv som aldrig får höras annars. Traditionell media är ju som den är. Det saknar helt kanaler för att få ut en alternativ sanning. I Sverige serveras ma...

Av allasolikavarde - 13 juni 2020 10:40

Jag recenserade nyligen boken "Haveriet" som jag inte ser som en särskilt välskriven och meningsfull bok.   "Migrationen i medierna", med undertiteln "men det får en väl inte prata om?" är en betydligt bättre antologi. Visserligen har de fördelen...

Ovido - Quiz & Flashcards