Direktlänk till inlägg 20 november 2018

Amortera mera! Kapitalismens negativa effekter

Av allasolikavarde - 20 november 2018 18:11

Jag hade en gång en chef som förklarade för mig att det är onödigt amortera.

"Man köper nytt ändå, löser det gamla lånet. Vad ska man amortera för? Helt meningslöst."


Jag har fortfarande svårt förstå logiken. Möjligen att hans kalkyl utgick från att bostadspriser alltid ökar. Han är inte den ende som tänker så.


Själv tycker jag det känns sjukt frustrerande att varje månad ge en massa pengar till banken för inget. Som ett slags tacksamhet för att de vill låna ut pengar till mig så skänker jag dem i slutändan en förmögenhet. Och jag blir aldrig kvitt dem heller.


Möjligt jag är gammalmodig men jag tycker det är bättre spendera pengar man har istället för pengar man inte har. Förvisso är det många som blir framgångsrika genom att låna pengar som de investerar och så står de i slutändan med en stor hög pengar. Som i ett dataspel där man inleder med att låna, sedan tjänar man mångra miljoner, och så vinner man spelet. Misslyckas man kan man börja om och så är det inte mer med det.


I verkligheten är det däremot inte så enkelt. Det finns många som lånar pengar, och sedan tjänar de inga pengar. En stor del av inkomsten går istället åt att betala ränta, och till slut går företaget omkull och allt som återstår är skulder.


Det är inte heller ovanligt att människor med lånementalitet som väl börjat "låna för att tjäna pengar" behöver låna ytterligare för att betala tillbaka de tidigare lånen. Det ligger liksom i lånementaliteten att ständigt gapa efter mer och att leva på pengar man inte har.


Själv har jag ett lån på min lägenhet på 350 000, och ett lån till CSN på cirka 300 000. CSN lånet har knappt någon ränta (0,2%, cirka 400 kr per år), medan lgh-lånet har en ränta på 1,73%, vilket blir cirka 500 kr i månaden. Banklånet kan dock stiga de närmaste åren.


De första åren amorterade jag inget på lånet, för det kändes ändå som en så stor summa att jag inte ville lägga pengar på att amortera. Det finns alltid något bättre att lägga en tusenlapp på. Kanske litade jag på vad min chef sa också. Men sen kändes det deprimerande att varje år se lånet vara lika högt som föregående år, och att veta att jag lagt ytterligare 10000 kr på att betala räntan. (det var lite högre ränta då).


Jag tänkte för mig själv: "ska jag sitta här som pensionär om 30 år och ha lika mycket i lån? Och tänk om lägenhetspriserna sjunker. Och tänk hur mycket ränta jag betalat på de 30 åren på ett lån som jag fortfarande inte betalat av en krona på. Sen kommer mina barn få ta över lånet."


Nu amorterar jag 1000 kr varje månad. Kanske t.o.m borde öka. I början kändes det ju som en stor summa som inte påverkade lånet särskilt mycket, men nu har jag betalat av en 30-40k, och om fyra år kommer jag att vara nere under 300 000, vilket också innebär att jag sänkt räntan med nästan en fjärdedel mot vad jag började med.

Bäst av allt är att jag slipper känna att jag göder banken i all oändlighet. Ju mindre pengar man skänker till banken, desto bättre.


Jag tycker därför man definitivt bör amortera av på sina lån! Men det är ju bara min, tråkiga, åsikt.


En sak jag tycker saknas från vänstermentaliteten på 1970-talet är insikten om att kapitalet faktiskt inte är något man ska lita helt och hållet på. Företag har som mål att tjäna pengar. Banken vill gärna att du lånar så mycket som möjligt av dem och inte amorterar om du inte måste. Likaså, så får du inte kreditkort av godhet, utan för att de vill att du ska dra på dig räntor och avgiften.


Kreditkortsföretagen tjänar egentligen bara pengar på de som inte betalar i tid. Givetvis vill de uppmuntra dig att spendera så mycket som möjligt.


Ta ex. Klarna som nyligen hamnat i blåsväder för att de inte skickar ut påminnelser alltför tydligt. De lovar att bli bättre, men man måste som sagt inse att en stor del av deras intäkter kommer från slarviga kunder.


Det är likadant med spelbolagen. De får in största delen av sina intäkter från spelberoende. Spelbolagens affärsmodell går främst ut på att ta från dem som egentligen inte har råd att spela. De lever på de som har det svårt, de som saknar självkontroll.


Trots att det givetvis är bra med en fri marknad, måste man vara införstådd med att företag på en fri marknad är ute efter att tjäna pengar. De vill att du ska konsumera och sätta dig i skuld. De är snabba med att erbjuda lån med villkor som vill få dig att tro att det är fördelaktigt, men de är inte lika snabba med att uppmuntra dig betala tillbaka. Lånebolagen tjänar mer på att dra in ränta varje månad. Kan du inte betala så är de så snälla att de låter dig skjuta upp betalningen. Till en extra avgift. Varsågod.


Jag tror på upplysning. Jag tror på att "vanligt folk" behöver upplysas om de negativa sidorna av kapitalismen, likväl som de negativa sidorna av massinvandringen. Dagens vänster genomför ju inte mycket upplysning, utan det de gör kan snarast kallas propaganda och "tala till kören", typ:


  • "Ni muslimer, ni blir utsatta för diskriminering i Sverige"
  • - "Ja det blir vi"
  • "Ni invandrare, ni blir utsatta för rasism i Sverige"
  •  - "Ja det blir vi"
  • "Ni arbetare, högern vill ta ifrån er era rättigheter"
  •  -" Ja, det vill de "
  • "Ni arbetslösa och sjuka, högern vill sänka era ersättningar"
  •  -" Ja, det vill de"

För mig känns det väldigt märkligt...


Vi har människor som på allvar far illa idag i Sverige, eftersom de krossas av kapitalismen. Till detta kan räknas alla de som drabbas av narkotikans negativa effekter och de som blir spelberoende. Lyssnar man på sossarna och vänstern handlar däremot allt om de jävla minoriteterna. Man får känslan av att en minoritet inte kan torka sig i röven om inte en sosse står och håller i toarullen åt dem. Dagligen hittar de något nytt att bli kränkta och upprörda över.


Häromdagen gjorde SVT ett reportage om att afrosvenskar diskrimineras i arbetslivet. Läs gärna på alternativmedia om vilket skräpreportage det var!


Idag en ny snyftare. Studenter från Bromma gymnasium i skolenkät: Vi utsattes för rasism skriven av den inkvoterade journalisten Cheyma Moufid som väl kommer ägna sin praktik på SVT åt att skriva just sådana här artiklar. Det finns ju ingen gräns för hur mycket man kan skriva om rasismen i samhället.


Newsflash: alla känner sig ovälkomna när de flyttar till ett nytt område. En grupp göteborgare som börjar på Bromma gymnasium skulle också känna sig utstötta.


I undersökningen deltog en av klasserna som kom från Ross Tensta gymnasium. 14 av 20 elever var med i enkätundersökningen om de har upplevt rasism och främlingsfientlighet på skolan och alla svarade ”JA”.


 

Tio av deltagarna uppgav att de har blivit trakasserade, kränkta eller diskriminerade av personal Foto: SVT

-- https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/gamla-eleverna-fran-ross-tensta-gymnasium-om-vad-som-hande-i-bromma-gymnasium-efter-flytten


Är detta skrivet av en vuxen människa eller en inkvoterad [...]?

En undersökning av 20 elever, varav 14 svarar, och så gör SVT en graf av det.


Det borde få pris som årets graf.


Grafen visar alltså antalet personer av 14 som upplevde att NÅGON, NÅGON GÅNG har sagt något "rasistiskt" på Bromma gymnasium.

Det går SVT in och gör en snyftare om för att bevisa hur rasistiskt samhället är.


Kan vi försöka fundera lite som vuxna över huruvida denna s.k rasism har påverkat elevernas karriär eller yrke negativt?

Realistiskt sett: nej

Enligt vänstern: ja, för nu känner de att de är värdelösa resten av livet och måste gå ut och bränna bilar och kasta sten och skjuta och sälja droger, och de kommer inte börja på universitetet och de får PTS och depression och våldtar och mördar, och ALLT PGA RASISMEN I SAMHÄLLET ALLTSÅ HALLÅ.


Eller så kan vi försöka vara lite vuxna. Det finns människor i denna värld som måste kämpa på riktigt. Min farfar gick på högskola som föste i sin släkt (eller realen eller vad det hette då -- han blev iaf ingenjör efter 2 år). Han hade ingen som daddade honom med studiebidrag och han hade många hinder att komma förbi. RIKTIGA hinder.


Samma med de som spelar bort hundratusentals kronor som de inte har. Det är ett RIKTIGT hinder.


Cheyma Moufid är journaliststudent vid Södertörns högskola.

https://kultwatch.se/author/cheymamoufid/

https://twitter.com/cheymouf


Så oväntat.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av allasolikavarde - 2 februari 2021 22:45


      Mike Adams (https://en.wikipedia.org/wiki/Mike_Adams_(columnist) ) begick självmord 23 juli 2020. Detvar en vecka före det att han blivit tvingad avsluta sin universitetskarriär som professor (det engelska begreppet "professor" syftar på...

Av allasolikavarde - 27 januari 2021 19:59

Pat Buchanan och William S Lind är två profiler inom det som skulle kunna den invandringskritiska högern. Ett annat namn är paleokonservativ, eller traditionell konservativ. Det som särskiljde dem från högern på 1980-talet är att högern utvecklades m...

Av allasolikavarde - 16 januari 2021 16:22

Har inte bloggat på länge pga jag jobbat med boken som kom ut förra åren (egenpublicerad, kostade cirka 10 000 kr för att få 100 exemplar). Den finns att köpa fysiskt på t.ex. Adlibris för lite över 200 kr eller digitalt för lite under 100 kr. Tyvärr...

Av allasolikavarde - 19 juni 2020 21:24

Man kan fråga sig varför jag ständigt skriver om detta ämnet, och svaret är att det är ett perspektiv som aldrig får höras annars. Traditionell media är ju som den är. Det saknar helt kanaler för att få ut en alternativ sanning. I Sverige serveras ma...

Av allasolikavarde - 13 juni 2020 10:40

Jag recenserade nyligen boken "Haveriet" som jag inte ser som en särskilt välskriven och meningsfull bok.   "Migrationen i medierna", med undertiteln "men det får en väl inte prata om?" är en betydligt bättre antologi. Visserligen har de fördelen...

Ovido - Quiz & Flashcards